Ejaan Betul Perkataan Bahasa Melayu Yang Buat Ramai Keliru

Ejaan Betul Perkataan Bahasa Melayu Yang Buat Ramai Keliru

Ejaan Betul Perkataan Bahasa Melayu Yang Buat Ramai Keliru | Walaupun bahasa kebangsaan kita ialah Bahasa Melayu tapi masih ada lagi yang keliru dengan penggunaan perkataan Bahasa Melayu dengan betul. Senang kata kita masih keliru dengan ejaan sebenar sesuatu perkataan itu.

Mimi pun kadang kala keliru juga dengan penggunaan perkataan yang betul. Yang mana keliru tu memang akan guna google untuk kepastian. Yelah bila dah bertugas sebagai penjawat awam dan blogger, ejaan betul perkataan Bahasa Melayu ni perlull dititkberatkan. Jom sama sama belajar ejaan betul Bahasa Melayu. 



Ejaan Betul Bahasa Melayu Yang Buat Ramai Keliru dan Masih Menggunakan Ejaan Yang Salah


Jika sesuatu perkataan yang kita biasa guna itubsalah maka kita kena betulkan. Kena betulkan mana yang biasa dan biasakan yang betul. Sebagai contoh perkataan resepi. Tahukah korang bahasa perkataan resepi itu salah ejaannya dan ejaan yang betul ialah resipi. Di kalangan blogger sendiri pun ramai menggunakan perkataan resepi. Selepas ini, betulkan yang mana salah. Jangan gunakan lagi perkataan resepi tetapi resipi. Jom tengok perkataan salah yang berwarna MERAH dan ejaan betulnya. 

AIDIL ADHA / IDULADHA - AIDILADHA
AIDIL FITRI / IDULFITRI - AILDILFITRI
AKITEK - ARKITEK
AMBILALIH - AMBIL ALIH
ANALISA - ANALISIS
ATLIT - ATLET
ATURCARA - ATUR CARA
BANDARAYA - BANDAR RAYA
BAIKPULIH - BAIK PULIH
BAUCER - BAUCAR
BESERTA - BERSERTA
BERSYUKOR - BERSYUKUR
BISTARI - BESTARI
BUFFET - BUFET
BOWLING - BOLING
BUMIPUTRA - BUMIPUTERA
CALUN - CALON
CATIT - CATAT
COP (TERA/CETAK) - CAP
CAHAYAMATA - CAHAYA MATA
CAMPURTANGAN - CAMPUR TANGAN
CENDIKIAWAN - CENDEKIAWAN
DELIGASI - DELEGASI
DEFINASI - DEFINISI
DERAF - DRAF
EHSAN - IHSAN
EKSPOT - EKSPORT
EFISYEN - EFISIEN
EKSLUSIF - EKSKLUSIF
EMEL - E-MEL
EMPATBELAS - EMPAT BELAS
ENGKAR - INGKAR
FAX - FAKS
FEBUARI - FEBRUARI
FORKLIFT - FORKLIF
GANTIRUGI - GANTI RUGI
GARISPANDUAN - GARIS PANDUAN
GELAK-KETAWA - GELAK KETAWA
GEMBELENG/GEMBELING - GEMBLENG
GERAF - GRAF
GULONG - GULUNG
JIWA-MU - JIWAMU
KOAY TEOW - KUETIAU
KO-KURIKULUM - KOKURIKULUM
KOLESTROL - KOLESTEROL
KOMERSIL - KOMERSIAL
KOMPLEK - KOMPLEKS
KONTINGEN - KONTINJEN
KOTA BAHRU - KOTA BHARU
KUATKUASA - KUAT KUASA
LAGENDA - LEGENDA
LAKUN - LAKON
LALULINTAS - LALU LINTAS
LANSKAP - LANDSKAP
LAPURAN - LAPORAN
LATARBELAKANG - LATAR BELAKANG
LEBEL - LABEL
LEBUHRAYA - LEBUH RAYA
LENCUNGAN - LENCONGAN
LEUKIMIA - LEUKEMIA
LIBERALISMA - LIBERALISME
LOSYEN - LOSEN
MAKSIMA - MAKSIMUM
MEE - MI
MEKANISMA - MEKANISME
MEMPAMIRKAN - MEMPAMERKAN
MEMPEROLEHI - MEMPEROLEH
MENAIK-TARAFKAN - MENAIKTARAF
MENGAMBILKIRA - MENGAMBIL KIRA
MENGENEPIKAN - MENGETEPIKAN
MENGSWASTAKAN - MENSWASTAKAN
MENTERA - MANTERA
MERBAHAYA - BERBAHAYA
MERTUA - MENTUA
MINIMA - MINIMUM
MUNSHI - MUNSYI
NASIONALISMA - NASIONALISME
OLAH RAGA - OLAHRAGA
PERLANTIKAN - PELANTIKAN
PERIHATIN - PRIHATIN
ADA PUN - ADAPUN
UGAMA - AGAMA
AIS KRIM - AISKRIM
AKTRESS - AKTRES
ALATULIS - ALAT TULIS
AGEN - EJEN
AUDIEN - AUDIENS
FAKSIMILI - FAKSIMILE
GARFU - GARPU
HAJJAH - HAJAH
INSYAALLAH - insya-Allah
ISTIREHAT - ISTIRAHAT
INSURAN - INSURANS
KARENAH - KERENAH
KERINTING - KERITING
RESEPI - RESIPI 
SUSHI - SUSYI
MARUKU - MURUKU 
BARBEQUE - BARBEKU
BAHULU - BAULU
NASI BERIYANI - NASI BERIANI
BERGEDIL - BERGEDEL
CENCALOK - CENCALUK
BUBUR LAMBOK - BUBUR LAMBUK
LASAGNA - LASAGNE
MURTABAK - MARTABAK
NASI IMPIT - NASI HIMPIT
PAPADOM - PAPADUM
PASEMBOR - PASEMBUR
PIZZA - PIZA
PUTU MAYAM - PUTU MAYANG
TEMPEYEK - REMPEYEK
ROTI PRATA - ROTI PERATA
SANDWICH - SANDWIC
SATAY - SATE
SERUNDING - SERONDENG
SUHUN - SUUN
TANDORI - TANDURI

Inilah sebahagian perkataan yang kita akan keliru tentang ejaan yang betul. Mimi sendiri pun baru tahu ejaan sebenar macam ni. Siap bermonolog dengan diri sendiri. Ooo selama ini salah eja. Yang ni biasa guna, ejaan betul. Nasib baik. Oo baru tahu oo yang ni tahu lama dah oo yang ni memang ramai eja macam ni. Ingatkan belajar tinggi tinggi betul sangat ejaan Bahasa Melayu yang digunakan selama ini rupa rupanya banyak juga yang tak betul. 

Selepas ini sama sama kita betulkan kebiasaan yang kita buat sebelum ni. Mula mula agak janggal tapi lama lama boleh. Jom sama sama memartabatkan Bahasa Melayu. 


13 Comments

  1. Ya betul tu, kadang kala kita pun keliru nak eja mana yang betul, nak nak pula bila sekarang ni dalam media sosial ramai yang guna ejaan ringkas jadi tentu anak anak pun bertambah keliru bila nak baca. Contoh betul kadang mrk tulis betoi etc huhu ikut pula loghat negeri masing2.

    ReplyDelete
  2. kdg2 kita keliru samada perkataan tu dkt or perlu jarak kn..tq for sharing ejaan yg betul

    ReplyDelete
  3. ada beberapa yang selalu salah eja...kolesterol, faksimile, istirahat..huhu

    ReplyDelete
  4. Bila di baca ooo banyak juga yang kita salah mengeja ek..ermmmm nampak mudah dan sebutan betul, tapi ejaan salah kesahnyaa...

    ReplyDelete
  5. Memang keliru juga terutama perkataan yang dipinjam dari bahasa lain

    ReplyDelete
  6. Alamak. Fiza pun banyak salah ejaan selama ni.

    ReplyDelete
  7. Betul3x kena gunakan penggunaan ejaan yang betul sambil mendidik pembaca. Thank you ingatkan kita. Kita pun ada sebahagian dari tu pun kita baru tahu.

    ReplyDelete
  8. haha memang certain perkataan tu dah terbiasa eja salah. kena ubah lepas nim biasakan yang betul, betulkan yang biasa

    ReplyDelete
  9. Banyak gak perkataan yang selalu salah guna. Hehe. Yang pertama kali tahu pun ada ni

    ReplyDelete
  10. senarai bloglist SYM dah update
    https://sitiyangmenaip.blogspot.com/2020/05/senarai-bloglist-sym-12020.html

    ReplyDelete
  11. huhu banyak rupanya perkataan yang kita salah eja. Terima kasih atas perkongsian yang bermanfaat ni :)

    ReplyDelete
  12. sepanjang saya menulis dan jadi penulis. sahabat saya adalah kamus dewan bahasa dan pustaka. sebab tiap tahun mereka update. dari buku dan online semua ada. cuma dalam online jangan kompius dengan bahasa indonesia pula. hehe

    ReplyDelete
  13. Paling banyak blogger suka guna resepi instead of resipi. Sebab nak kejar keyword.. Kita plak dah biasa guna resipi

    ReplyDelete

❤️Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen❤️
💜In shaa Allah kunjungan anda akan dibalas💜

Lots of 💖
Mimie