Jumaat, 21 Mac 2014

Apa itu Trypophobia?

Assalamualaikum...

Hari nih saya nak share dengan korang apa itu trypophobia. Kenapa tiba tiba saya update entry pasal trypophobia nih?Mimpi apa malam tadi dak Mimie nih kan..Tetiba aje..

Hahhh al kisahnya malam tadi saya berwassup bagai dengan adik yang no.3..Dia bagitahu yang dia fobia pada lubang lubang kecik..Ni kes semalam punya hal dia tengok gambar ada lubang lubanh kecik terus badan dia gatal gatal....Yang kakak dia nih kemain sengal dok ketawakan adik dia sebab ingatkan main main..Yelah tak pernah dengar pun orang fobia kat lubang lubang kecik. Ngko dah kenapa kan takut lubang lubang tuh..hahaha...Adik saya siap cakap dah jumpa doktor dan doktor bagitahu memang ada jenis fobia tuh.

So pagi nih terus buat research sikit pasal trypophobia nih. Okey dah jumpa info pasal trypophobia..Baru dak Mimie nih faham...

Trypophobia ialah penyakit psikologi (fobia) dihidapi seseorang yang takut pada sekumpulan lubang kecik dan meeyebabkan rasa ngeri,gatal,geli geleman(merinding). Pola rongga berulang ataupun bahasa mudahnya lubang lubang kecik boleh didapati pada tumbuhan, pada kulit haiwan,gelembung pada adunan dan sebagainya...

Penghidap penyakit fobia nih kan bila dia tengok gambar yang ada lubaag lubang kecik tuh terus dia akan rasa mual,gatal atau geli geleman tau korang. Macam adik saya semalam dia tertengok gambar lubang lubang kecik terus dia rasa gatal gatal..Kesian pulak tengok dia kan tapi nak buat macam mana kan...Saya pun ada fobia tau..Fobia pada lori..hahaha...

13 ulasan:

  1. selamat pagi
    pagi nie lambat singgah
    baru lepas assembly

    BalasPadam
  2. Ooo 1st time akak tau pasal ni..
    Moga phobia ni tak memudaratkan dia
    Take care

    BalasPadam
  3. Owhhh fobia pada sesuatu ye..

    Rasanya ramai yg ada macam ni kan?

    BalasPadam
  4. owh ingat takut pada gelap ni takut pada lubang tq sharing ya..good information

    BalasPadam
  5. info baru ni... Fobia lori? kena mengelak selalu la bila nampak lori..hihihi

    BalasPadam
  6. ade ank sedara saya phobia tngk ulat bulu. Blh pitam, mual tngk ulat bulu walau dr jauh. Ank sedara lelaki lak tu.

    BalasPadam
  7. kesiannya adik Kak Mimi tu.. memang ada macam-macam jenis fobia kan..

    BalasPadam
  8. penah dengar fobia pasal ni
    tapi nama saintifik dia tak penah nak ingat =)

    BalasPadam
  9. Nnt buat kek cane tu...xleh tgkla jawab ye.sbb ad buih2 gelembung tu.hihi..

    BalasPadam
  10. oh bru tahu.
    fobia liri? knpe? cer citer..

    BalasPadam
  11. sya sndiri ad f0bia nih. .eee. .kal0 tgk gmbr p0m blh mremang satu hari.

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen.