Jumaat, 28 September 2012

Apa itu rengat? Kawan kawan pernah tak kena rengat?

Rengat? Apa itu rengat? Okey, PU cerita pengalaman kena rengat masa pantangkan Auni. PU kena rengat nih setiap kali Auni menyusu badan. Bila dia menyusu tuh, hanya ALLAH saja yang tahu sakitnya macam mana. Dekat bahagian perut atas ari ari tuh sakit yang teramat sangat macam nak beranak. PU sakit lebih kurang tiga hari lah...Bila sakit tuh sampai, kadang kadang tak mampu nak layan Auni..Kesian Auni kan...

Setiap kali Auni menyusu, terasa macam rahim nih kena tarik dan kena cucuk dengan jarum. Bila sakit tuh, PU buat aksi seolah olah menendang angin sebab nak tahan sakit..Kejap duduk kejap baring...Mak a.k.a nenek PU cakap, PU kena rengat. PU blur la apa rengat tuh kan. So, bila dah dapat tahu dari pembacaan barulah PU faham apa itu rengat...

Rengat disebabkan darah yang terkumpul selama sembilan bulan di dalam merian bersama uri yang digelar 'darah bantal'. Kalau tak keluar sama semasa proses kelahiran, darah nih akan bertukar jadi racun dalam rahim. Saiz darah nih pulak berbeza beza dari sebesar penumbuk hingga ke saiz yang lebih besar dan tekstur darah nih lembik.

Sesetengah ibu yang bersalin akan kena rengat selepas bersalin anak pertama dan ada juga anak kedua dan seterusnya....Macam PU kena rengat selepas bersalinkan Auni. Serius sakit rengat macam sakit nak bersalin. Bisanya tak tahulah nak cakap macam mana...

Kawan kawan pernah tak kena rengat? Sharelah dengan PU..Nak tahu jugak cerita kawan kawan....

Nota kaki* Taip entry sambil dengar bajet 2013

13 ulasan:

  1. oh..sya panggil rengat ni slimbatu...sya kena ni lepas bersalin anak ke-3..mmg sakit tp bila drh 2 dh keluar sakit pun hilang..tp mmg seksa..sebab mcm ada benda berjalan2..

    BalasPadam
  2. Salam PU..
    Akak pernah kena rengat selepas bersalin anak ke3. Huh.. sakitnya hanya Allah yg tau. Bg akak bisa rengat berganda2 sakitnya berbanding sakit bersalin. Mungkin sb sakit bersalin akak x lama & tak seteruk org lain. Lima kali bersalin akak tak rasa sakit pinggang mcm sesetengah org alami..
    Kali pertama sakit, akak cuba tahan tapi tewas. Akhirnya telan ubat juga. Semasa bisa tu berulang akak sapu minyak angin.. Alhamdulillah, berkesan.. Jadi, semasa bersalin anak ke4 & 5 akak mmg bersedia dgn minyak angin. Jika terasa lain mcm je, akak terus sapu minyak. Tapi jangan gunakan minyak panas. Bimbang terkena anak yg menyusu. Akak gunakan minyak Dakam.. Blh baca entry Mia Liana ttg minyak Dakam ni..

    http://www.mialiana.com/2012/07/minyak-sakal-putung-serai-wangi-wak.html

    BalasPadam
  3. huhu..seram la plak...huhuhu..xde pgalman lg kak..

    BalasPadam
  4. Oh cam tu.. Wahh.. terbaik info nieh.. ^_^ Thank kak..

    BalasPadam
  5. aku p penah kena mi, tu kena rajin2 btungku, biar pecah darah2 beku, skejap je, lpas tu ilang la...

    BalasPadam
  6. wani dulu keluar drh bantal...owh panggil rengat yer mcm tu

    BalasPadam
  7. sy kena rengat ni masa bersalin ank kedua,masa ank pertama takde lak sakit rengat ni..sy kena beberapa jam lepas bersalin rasa macam sakit nak bersalin sekali lg..huhu..mak sy ckp rengat la tu,ms kite susukan ank lg terasa sakit sbb rahim nak mengecut dan buang sisa2 darah yg masih ada..tp sy sakit tak lama,sehari jer lepas bersalin tu pastu dah ok dah..

    BalasPadam
  8. oo rengat... selama ni kak ina xpnh dgr pun perkataan ni n xpnh tau pun.. skrg baru tau :-)

    BalasPadam
  9. oo rengat... selama ni kak ina xpnh dgr pun perkataan ni n xpnh tau pun.. skrg baru tau :-)

    BalasPadam
  10. nurul kna masa sofia ank num2..mmg sakit bila menyusu..sakit mmg mcm nk bsalin mgigil2 thn tp hari ke 4,5 dah ilang

    BalasPadam
  11. sayapun penah kena masa anak sulung.. sakit mcm nak bersalin lagi, mcm ada baby lagi duk tolak2 dlm perut

    BalasPadam
  12. hi!! saje nak share jgk..sy kena rengat beberapa jam lepas bersalin...sakitnye mmg Allah je yg tau..mcm nk bersalin lagi skali jer..pain killer and ubat tdo langsung x bg kesan...tapi sambil sakit tu sambil terasa drh duk kuar...2 3 kali pgl nurse..diorgbdtg tukarkan pad...yg last skali tu terasa ade "benda" melompat kuar...mintak hubby tlg cek sambil tkrkan pad...dia terkejut tgk darah seketul besar keluar...dlm besar tapak tangan katanya...rupenye tu darah bantal...after dah keluar darah seketul tu sy lena sampai pagi...tp mlm tu mmg sy duk layan rengat tu...x bleh breastfeed baby pon...sian baby~

    BalasPadam
  13. X penah kena walaupun dah 3 anak..alhamdulillah...harap2 x kena lgsg la..😅

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen.