Tip #2 (Smart Behaviour) - 365 Tip Gaya Sihat Cara Rasulullah

Allah berkata dalam surah Muhammad ayat 38,"Ingatlah,kamu diseru supaya memderma dan membelanjakan sedikit harta benda di jalan Allah. Tetapi ada antara kamu yang berlaku bakhil. Sesiapa yang berlaku bakhil,sesungguhnya dia hanyalah berlaku bakhil kepada dirinya sendiri. Ingatlah Allah itu Maha Kaya sedangkan kamu semua orang yang miskin. Apabila kamu berpaling daripada beriman,bertakwa dan menderma,dia menggantikan kamu dengan kaum lain yang tidak lagi berkeadaan seperti kamu."

Untuk pengetahuan korang punca kebakhilan adalah sebab manusia terlalu mencintai dunia secara berlebihan,takut miskin,hati runsing dan tidak bahagia. Ini boleh menyebabkan kita senang diserang gangguan seperti nyanyuk dan sukar tidur tau dan kesedihan yang berpanjangan akan menyebabkan kita mudah diserang penyakit paru paru.

So,sebagai hamba Allah yang sentiasa inginkan keberkatan dan hidup yang bahagia, selalulah kena berwasatiyyah dalam hidup. Bila dapat rezeki panjang panjangkanlah sedekah kepada merwka yang memerlukan. Bukaa sahaja rezeki kita murah tapi untuk elakkan kita jadi seorang bakhik.

Post a Comment

4 Comments

  1. Thanks mimi, inshaAllah tabiat bersedekah dapat mengubah.

    ReplyDelete
  2. Salam jumaat kak mimi.. Dgn sedekah rezeki kite i.Allah akn sentiase murah. Kan kak kan. :)

    ReplyDelete
  3. Nak menginfakkan harta ini memang susah, waktu tulah selalunya syaitan akan menang, sebab tu kita kena mula slow-slow inshaaAllah nanti akan menjadi habits pula nampak tabung je kita menderma ^^

    Pernah juga dengar, benda yang kita bakhilkan itu, di akhirat kelak kita akan dikalungkan dengan benda2 tersebut dengan menjadi bahan bakar api neraka.. nauzubillahimin zalik

    ReplyDelete
  4. lagi banyak kita memberi
    lagi banyak juga kita menerima =)

    ReplyDelete

❤️Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen❤️
💜In shaa Allah kunjungan anda akan dibalas💜

Lots of 💖
www.mimiazirah.com