Pengalaman rawatan MRI di HTJ

Nak cerita pengalaman jalani rawatan MRI kat HTJ tapi sorryyyy sebab entry kali nih panjang berjela. Dak Mimie malas nak buat entry part by part. Petang semalam saya buat rawatan MRI kat HTJ. Appointment pukul 5.30 petang tapi saya sampai 45 minit awal. Nak cari parking je dah 15 minit. Sampai aje MRI, serah dokumen MRI pastu kena tukar baju hijau hospital tuh.

Bila buat MRI segala harta benda kena tanggalkan. Nasib baik saya memang tak pakai cincin ke subang ke apa. Nak dijadikan cerita masa nak tukar baju hospital tuh, berlaku something yang buat saya tergamam. Nasib baik masa kejadian tuh berlaku saya tengah butang baju dan alhamdulillah aurat dan maruah saya terjaga dan terlindung. Masa tengah butang baju tuh, seorang staff lelaki bukak pintu bilik persalinan tuh. Dia terperanjat saya lagilah tergamam. Rupanya pintu yang saya sangka dah kunci tuh tak rapat sebab pintu tuh rosak sikit. Kena tutup ketat ketat baru rapat. Ya Allah syukur sangat sebab aurat saya masih terjaga.

Lepas dah siap pakai baju hospital,saya duduk sekejap dalam 2,3 minit macam tuh terus saya dipanggil untuk buat MRI.


Seorang staff kat MRI tuh tanya saya sama ada ada pakai apa apa ke tak. Saya jawab takde. Dia tunjukkan saya bilik yang ada mesin bulat besar tau. Kat tengah tengah mesin tuh ada satu terowong. Dalam terowong tuh nanti akan scan lutut saya. Yang conduct saya time tuh staf perempuan tau bukan staf lelaki tau. Risau jugakkan tapi alhamdulillah perempuan yang ambil alih. Sempat jugak saya tanya stokin dengan sarung tangan kena bukak ke tapi nasib baik tak payah.

Dalam bilik tuh,saya kena baring atas katil yang muat muat size badan dewasa aje tau. Lutut kiri pulak diletakkan atas satu alat yang boleh adjust. Saya pun tak tahu apa nama dia. Pastu kaki saya ditutup dengan bantal kecik. Ala bantal tuh jenis plastik tebal dalam dia macam air. Sejuk aje. Dua biji bantal yang tutup kaki saya. Apa tujuan bantal tuh saya tak pastilah. Tak tanya pulak. Kaki kanan saya just letak yang biasa biasa aje sebab yang sakit sebelah kiri aje. Staff perempuan tuh bagitahu saya, MRI akan ambil masa 40 minit tapi kalau saya terbergerak sikit MRI kena buat lagi sekali sebab takut result tak jitu gitu. Pastu, dia bagi saya pakai sejenis alat macam headphone untuk tutup telinga sebab masa proses MRI tuh akan keluarkan bunyi yang bising dan kuat. So, bila pakai headphone tuh bunyi tuh tak berapa kuat. Katanya lah. Then, dia bagi saya satu alat bentuk dia macam pam nak check tekanan darah tuh. Tapi nih size kecik dan kaler kelabu. Dia pesan if ada apa apa picit aje alat tuh nanti dia akan datang sebab nanti saya kena tinggal sorang sorang dalam tuh.

Bila dah pasti semua preparation okey, katil yang saya baring tuh bergerak naik ke atas perlahan lahan sampailah berhenti betul betul kat tengah tengah terowong mesin besar yang saya bagitau tadi. Then, perlahan lahan gerak masuk dalam terowong tuh sampai paras perut tau. Mata nih asyik duk tenung mesin tuh aje. Tengoklah apa apa kot kot leh menyibuk kan macam mana mesin tuh berfungsi. Tapi nan hado. Bunyi memang bising lah walaupun dah pakai headphone tuh.

Mula mula tuh memang terasa seolah olah ada something bergerak gerak tau dalam lutut saya tuh tapi tak pastilah mungkin tuh tindakan kesan dari MRI ke apa kan. Disebabkan punya lama buat MRI saya tertidur. Hampeh betulkan. Boleh ai tertidur. Bila tidur tak lena kan kita akan rasa macam terkejut tetiba kan. Lepas tuh bila terjaga sekejap saya sambung tidir balik. Sedar sedar aje bila mesin tuh tak kuarkan bunyi bising. Staf tuh tanyalah tadi cik tertidur ke sebab tadi cik tergerak sikit tuh yang MRI lama sebab terpaksa buat balik. Untuk pengetahuan korang, MRI nih tak boleh ada pergerakan langsung tau. Kalau tergerak walaupun sikit aje MRI tuh kena buat semula. Tuh yang makan masa yang lama.

Dah settle semua saya duduk sekejap tak boleh gerak sebab kaki kiri dah kebas tak boleh nak rasa apa. 5 minit macam tuh, baru kaki okey saya turun dari pembaringan tuh sambil staff tuh tolong saya bangun. Dia pesan saya dah boleh tukar baju dan terus balik. Datang appointment semula macam yang dah ditetapkan pada kad temujanji. Saya start buat MRI tepat pukul 5 petang. Habis rawatan pukul 6.05 patang. 5 minit sebab rehat kaki kebas tadi. 6.11 petang keluar dari unit MRI. Memang lama. Apa apa pun satu pengalaman yang memang saya takkan lupa. Sebelum nih tengok kat tv aje, bila dah merasa sendiri baru tahu oooo macam nih rasanya bila buat MRI.

Post a Comment

12 Comments

  1. Brp bayaran sekali rawatan MRI ni ye? Atau base kepada jenis scan ape ye?

    ReplyDelete
  2. aiyan pun kene bt mri tp lum kesemaptan lg nk amik tarikh baru utk bt mri lg... sbb tu kot doc akan bius aiyan utk mri kepala nyer... ptt lah tak blh gerak2 itu yg kene bius sepenuh nyer aiyan nnti... kalu akak msti berdebar2

    ReplyDelete
  3. kak pernah buat MRI di pantai hosp. masa tu nak scan kepala. yg lucu kak mengalir airmata, masa dok kesat dgn jari (kita ingat org tak nampak) dengar suara, jangan gerak. hihi...lucu kalau ingat.

    p/s harap2 takde apa2 yg membahayakan, mimi,

    ReplyDelete
  4. Huhu... Mcm rumit kan rawatan dia kn... Pengalaamn berhrga tu...

    ReplyDelete
  5. ooo gitew. sbb apa ye mimie buat MRI ni. lutut mimie kena apa erkk?
    terlepas baca entry ke ni..mmmm
    smga baik baik aja resultnya nnti k.
    take care dear :)

    ReplyDelete
  6. saya dulu penah buat mri untuk mata
    sakit lah kena cucuk sebelum mri tu
    masuk dalam terowong tu rasa cam kelakar sebab badan kita berpusing
    sekarang suruh buat lagi saya takut

    ReplyDelete
  7. akak, semoga semuanya dipermudahkan yer..

    ReplyDelete
  8. Saya pun bru wt MRI... Tp untuk sakit tulang belakang.
    X de plak tutup telinga.... Dngar aje la bunyi bising tu...
    1 jam jg la saya dok dlm trowong tu...

    ReplyDelete
  9. @isjma
    salam akak saya tanya sesuatu bagaimana nak minta kat doktor nak buat mri
    sebab saya pun sakit pinggang dah lama
    sekarang saya umur 15 tahun

    ReplyDelete
  10. Bab MRI ni akak memang takut..x berani la nak buat..kawan akak buat siap x boleh telan air liur..40 min macam tu..laaaa..aje giler..caner kalau x gerak..elok bagi tido je kan..tapi kawan akak tu diorang bagi headphone and dia request bacaan zikir

    ReplyDelete

❤️Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen❤️
💜In shaa Allah kunjungan anda akan dibalas💜

Lots of 💖
www.mimiazirah.com