Cara menurunkan berat badan

Hahhhh, jangan tak tahu dan jangan tertipu dengan gambar gambar saya yang bajet slim melim tuh...oh memang gambar kadang kadang tipu walaupun tak edit..Hanya tuan punya badan yang tahu kondisi badan sendiri...

Korang tahu tak saya dengan kawan kawan saya masa sekolah rendah siap buat group khas iaitu group kuwussss...hahaha...Kitorang masing masing buat perjanjian sampai bulan Ogos nih berat siapa yang paling banyak turun dan siapa berjaya menguruskan badan..

Korang tengok saya macam tak gemuk kan..Ye bukan korang ajr kawan kawan opis pun cakap saya tak gemuk...Hakikat sebenar ai is stress dengan berat badan sekarang. Dulu berat badan maintain aje..BMI pun kategori normal okey, 25.Sekarang berat badan dah naik 7.3 kg dari berat badan asal.BMI pun dah jadi 26.1..Kawan kawan cakap tak nampak saya gemuk sebab saya tinggi...Okey fine..Bukanlah tak bersyukur kan tapi saya kena turunkan berat badan jugak atas salah faktor keadaan lutut saya. Doktor dah nasihatkan maintain berat badan jangan bagi naik..Tapi sikalang wa punya belat sula ala naik woooo.... Macam mana tak naik kan,asyik makan tak ingat dunia..hahaha..

So, misi menurunkan berat badan pun dah mula...Sekarang pola pemakanan pun dah berubah..Dulu kalau sarap dan lunch makan berbukit bukau tak hengattt dunia,sekarang ai is control..Pagi wajib minum ephyra dan makan roti gardenia...Sama ada makan dengan telur goreng atau sosej atau daging burger yang dimasak tanpa minyak...So, akan kenyang lama. Bila lunch saya makan nasi putih sikit aje...Koraag bayangkan bekas polisterin putih tuh,nasi saya 1/3..Selebihnya lauk...Tadi lunch pun saya makan 1/3 nasi,sepotong nenas masak pajer,sebelah telur masin dan seikiat ulam raja..

Untuk dinner pulak, saya tak makan lewat dah..Lepas balik kerja saya makan roti dengan sosej atau daging burger yang dimasak tanpa minyak...Lepas tuh, meraainkan diri exercise...Eaok nak cari stok nestum pulak...Buat sarapan pagi...Fokus utama nak kecikkan punggung dan peha...Nampak je kurus tapi tang dua tempat nih nauzubillah...Hopefully misi menurunkan berat badan nih berjaya lah...Kena turunkan sekurang kurang 10.7kg....Huh, banyak tuh...

Kawan kawan ada cadangam tak menu yang sihat untuk orang yang tengah berdiet macam saya nih...

Post a Comment

12 Comments

  1. Tips untuk turunkan berat badan JANGAN SKIP BREAKFAST. Ini akan membuat kita lapar 2x ganda atau berganda-ganda dari biasa.

    Boleh juga mencuba suplemen diet Shaklee utuk membantu proses penurunan berat badan. Sharing is caring :)

    ReplyDelete
  2. Orang dah kurus pun sebok nak turunkan berat badan... yg kat sini ni pulak tak sedar diri haha...

    ReplyDelete
  3. biasanya saya cadangkan isi sayur dulu dalam pinggan.. lepas tu baru daging/ikan.. last sekali baru nasi.. baru makan nasi sikit.. kunyah 44 kali.. makan dengan tenang.. makan 5-6 kali dengan jumlah sedikit..

    ReplyDelete
  4. kita x nak kurs takut x larat nak dukung luth..

    nak kempis perut je..haha

    ReplyDelete
  5. kan kak!nampak je kurus tp bila part tu xyah ckp la..niesa pun sama..sekarang mmg kurangkan mkn nasi..ehehe..kdg2 mlm kalau x mkn nasi mkn oat je..

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum kak mie, wahh chaiyok2! hehe semoga dipermudahkan urusan nak turunkan berat badan. hehe singgah menabung schick sini~~~

    ReplyDelete
  7. Semoga berjaya... Tpi nmpk akk cm kurus je..

    ReplyDelete
  8. byk juga tu nak turun
    smga berjaya mimie
    saya bulan ni naik 3 kg.huaahua
    gara gara byk makan nasi n eskerim
    balik kg sokmo makan nasi lepas jam 8 malam sehari 3x pulak.apalagi.. naik.mencanak le

    ddk rmah sndiri sebelum koi 7dh makan nasi.malm minum susu je

    ReplyDelete
  9. ida pun on diet skrg!!! kekekkkee

    ReplyDelete
  10. all the best akak.. Ros pun dalam proses diet jugak. hihi,. diet sendiri je, ..

    ReplyDelete

❤️Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen❤️
💜In shaa Allah kunjungan anda akan dibalas💜

Lots of 💖
www.mimiazirah.com