SUNSURIA MENJALIN HUBUNGAN ERAT BERSAMA NGO UNTUK MENGAKTIFKAN KEGIATAN PEMULIHARAAN DAN MENINGKATKAN KESEDARAN MASYARAKAT TENTANG KEBERSIHAN ALAM SEKITAR

Y.M. TENGKU DATO’ HISHAMMUDDIN MENGETUAI LARIAN AMAL ‘OCEAN HEROES CONSERVATION RUN’ BERTUJUAN UNTUK MENYOKONG PEMBANGUNAN SEKTOR EKO PELANCONGAN

BLOSSOMLY GLOBAL telah mengumumkan secara rasmi Ocean Heroes Conservation Run yang akan diadakan di Sunsuria City Celebration Centre, Sepang pada 2 Mac 2019. Larian amal 4KM yang bertemakan "Lautan Bebas Plastik" bertujuan untuk mendidik rakyat Malaysia mengenai isu pencemaran plastik yang serius yang menjejaskan seluruh lautan danuntuk melindungi ekosistem dan sektor Eco-Tourism. Usaha mulia ini sejajar dengan Matlamat Pembangunan Mampan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu, SDG 14 Life Below Water.



Pengumuman tersebut telah disampaikan oleh Tetamu Kehormat, Y.M. Tengku Dato'Hishammuddin Zaizi bin YAM Tengku Azman Shah Alhaj, yang diiringi oleh Pengerusi Eksekutif Sunsuria Berhad, Tan Sri Datuk Ter Leong Yap, Pengarah Pembangunan Perniagaan Sunsuria Berhad, Cik Ter Shin Nie dan Pengarah Pemasaran Sunsuria Berhad, Cik Mandy Phang. Larian amal ini dijangka memperoleh lebih daripada 5,000 peserta dalam semua lingkungan umur yang berbeza.



"Sebagai warga korporat yang bertanggungjawab, Sunsuria percaya pada kebaikanm melakukan kegiatan amal. Dalam usaha untuk membangunkan bandar-bandar dan ekonomi kita, kita harus ingat bahawa kita tidak boleh mangabaikan persekitaran demi generasi yang akan datang. Kami gembira dapat menjadi sebahagian daripada visi besar sekali lagi apabila kami mengambil bahagian untuk menaja lokasi Ocean Heroes Conservation Run. Mengamalkan teknik mesra alam sekitar telah menjadi salah satu usaha berterusan organisasi kami yang berkembang mekar seperti perbandaran kami, Sunsuria City. Sunsuria City direka sebagai perbandaran Green Building Initiative (GBI) yang menggabungkan ciri-ciri cekap tenaga untuk mengurangkan pembaziran dan mengekalkan ekosistem. Oleh itu, sebagai usaha meneruskan prinsip ini melalui perbandaran kami, kami berharap rakyat Malaysia akan melihat pentingnya melindungi kehidupan marin untuk memastikan ekosistemy ang sihat kepada alam sekitar. "Kata Tan Sri Ter, Pengerusi Eksekutif Sunsuria Berhad.



Inisiatif ini adalah usaha untuk mendidik pentingnya memelihara kehidupan marin bertemakan 'Lautan Bebas Plastik' dan kelestarian lautan untuk mempromosikan projek Eco-pelancongan di Kampung Pemuliharaan Penyu yang terletak di Kemaman, Terengganu, yang dikendalikan oleh Persatuan Pemuliharaan Penyu Malaysia (TCSM), rombongan pendidikan Dolphin di Kuala Sepetang dan Dugong Nature Excursion di Pulau Sibu, Johor oleh MareCet.

BLOSSOMLY GLOBAL juga telah menjalin kerjasama dengan rakan kongsi korporat dan Badan Bukan Kerajaan untuk menyelenggarakan program seperti pameran bergerak dan aktiviti bengkel untuk mendidik pengurusan organisasi, kolej dan universiti korporat tentang pemuliharaan dan menggalakkan masyarakat untuk memupuk misi pemuliharaan. Pada hari acara itu, pertubuhan-pertubuhan NGO akan menganjurkan permainan mini dan sesi seni untuk para peserta mempelajari tentang kepentingan memelihara SDG 14 Life Below Water.




Bagi setiap penyertaan untuk larian amal ini, Blossomly Global akan menderma sebanyak RM5 kepada badan kebajikan terpilih seperti Persatuan Pemuliharaan Penyu Malaysia (TCSM), MareCet, Tak Nak Straw dan Sampah Menyampah. Kumpulan pertama advokasi Ocean Heroes adalah seperti, Pengerusi Eksekutif Sunsuria Berhad, Tan Sri Datuk Ter Leong Yap, Ketua Pegawai Eksekutif Sunsuria Berhad, Encik Koong Wai Seng, COO Sunsuria Berhad, Encik Simon Kwan Hoong Wai Datuk Chef Wan, Dato 'Afdlin Shauki, Adi Afendi, Peter Pan, Steve Yap, Alan Yun, Emily Lim, Key Ng, Jan Chin, Amber Chia, Peter Davis, Adrian Tan, Vsun Cheong, Kym Tan, Adelina Chan, Wang Karmun Ooi, Cast Kazama, Jonathan Kok, Farel Mikhail, Ginnie Lam dan banyak lagi.

Post a Comment

1 Comments

  1. kita perlu tanamkan rasa sayang kepada alam sekita utk kebaikan kita juga kan

    ReplyDelete

❤️Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen❤️
💜In shaa Allah kunjungan anda akan dibalas💜

Lots of 💖
www.mimiazirah.com