Khamis, 4 Januari 2018

Tak Makan Taugeh Punya Pasal


Tak Makan Taugeh Punya Pasal | Siapa kat sini tak makan taugeh angkat tangan. Mimi pun tak makan taugeh tau. Dari dulu memang tak boleh blah tau dengan taugeh. Tak makan taugeh punya pasal Mimi sanggup asingkan taugeh kalau ada dalam makanan yang Mimi makan.


TAK MAKAN TAUGEH PUNYA PASAL



Dari dulu kalau bab sayur, taugeh lah seolah olah "musuh" ketat Mimi tau. Sayur lain makan juga tapi kalau taugeh memang tak makan. Rumah pun tak pernah masak sayur taugeh. Kalau order char kuey teow ke mee goreng dekat kedai ke ada kedai yang bubuh taugeh kan? Masa pesan makanan Mimi akan beritahu kat waiter/waitress  jangan bubuh sayur. Tapi kadang kadang tukang masak terbubuh juga.

Bila dapat ada sayur, Mimi takkan suruh buat makanan baru. Ada sesetengah orang macam tu kan tapi hak masing masing. Macam Mimi walaupun makanan yang kita pesan tak ikut piawaian yang Mimi nak, Mimi terima je dengan pasrah jela. Sebab kalau sayur sawi ke kobis ke makan saja tapi kalau ada taugeh sekali memang lambatlah habis makannya. Sambil makan Mimi duk kuis taugeh asingkan dari kuey teow atau mee goreng.

Dah siap asing akan nampak lah selonggok taugeh macam gambar kat atas tu hah. Memang tu fiil Mimi bila melibatkan taugeh. Bila taugeh tak ada rasa aman saja makan dengan penuh kusyuk dan tawaduk. Sebelum ni Mimi ada cerita dengan korang, Mimi makan Mee Rebus di Satay Station, Batu 4 PD kan? Mee Rebus di Satay Station memang sedap tapi taugeh banyak sangat. Masa makan tu tak rasa nikmat nak hirup kuah sampai habis sebab taugeh berenang berenang dengan suka hatinya dalam kuah. Nak asingkan susah sebab makan dalam mangkuk plus taugeh banyak sangat. Kalau asingkan satu satu memang lambatlah habis makan. Penyudahnya cari mee satu satu guna garfu...hahaha..Kerja gila Mimi buat.

Memang Mimi tahu taugeh banyak khasiatnya tapi tekak dah tak boleh nak terima nak buat macam mana kan. Kalau orang bagi RM1000 suruh makan taugeh pun Mimi tak nak. Sogok dengan duit pun i  tak rela you. Bukan tak cuba nak makan taugeh, pernah tau tapi bila sampai kat tekak rasa taugeh tu melekat dan pastu nak muntah. Memang cepat cepat keluarkan.

13 ulasan:

  1. Akak suka taugeh, baik yang jenis macam ni ataupun tauge kasar..tauge toomiu pun suka..yg jenis hijau tu..sedap..tp biasa la tu..ada je yg x makan tauge..sanggup asingkan sampai x nampak sehelai pun tauge..

    BalasPadam
  2. Salam kenal. tq singgah dan komen kat blog Qekra ;)

    Oh ni sama peel dgn anak bujang Qekra. nampak togeh dalam mee letak tepi...

    BalasPadam
  3. Dulu masa budak2 mmg x suka mkn taugeh sbb bau dia. Tp skg mmg favorite nak2 lagi campur dlm kuetiew goreng tu. Sedap hehe

    BalasPadam
  4. Dulu ibu pun tak makan taugeh

    Tapi lepas tahu khasiatnya

    makan lah juga

    Walau sikut pun dah boleh telan

    BalasPadam
  5. Akak mkn juga tp kalo yg pahit xmkn hehe.. Husband akak xmkn, kalo order menu sure die pesan jgn ltk tauge

    BalasPadam
  6. Taugeh banyak khasiat tau Mimi.. mama dulu X boleh dgn bawang. Kalau makan cekodok bawang gigihlah keluarkan bawang dulu baru makan sampai kena gelak dgn mak mertua

    BalasPadam
  7. Rugi tu kalau org tawar rm1k xnk sebab kena makan taugeh. Ana fav taugeh ni. Goreng bodoh dgn daun kucai kicap pun dah sedap. Hehe

    BalasPadam
  8. suka makan taugeh campur dengan soto..sedap..hihi..

    BalasPadam
  9. Haha, aina suka taugeh kak. Kalau makan bigun goreng ka kuehtiaw goreng ka mesti nak letak taugeh byk2.

    BalasPadam
  10. Kak Sue suka tauge Mimie, memang kalau makanan yang ada tauge tu letak banyak-banyak. Kat rumah pun kerap juga masak tauge Mimie..

    BalasPadam
  11. khaty makan taugeh. sedap ja kalau buat kerabu..marbelesss

    BalasPadam
  12. hahaha.. kelakar.. tapi memang dah tak boleh telan kan.. akak pun sama kalau petai.. huhu

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen.