Tips atau Cara Uruskan Masa Anak

Tips atau Cara Uruskan Masa Anak | Sekarang ini, pada usia enam tahun, anak anak akan mula belajar berdikari dan membentuk amalan-amalan serta kegemarannya yang tersendiri. Hubungan sosial mereka juga akan berkembang apabila mereka mula bersekolah, berinteraksi dengan persekitaran dan membuat kawan baru. Sebagai ibu bapa melihat anak anak membesar membuatkan kita berasa seronok dan bangga melihat perkembangan positif mereka. Mimi nak share tips atau cara uruskan masa anak supaya dapat membentuk diri mereka menjadi lebih berdisiplin.
    

TIPS ATAU CARA URUSKAN MASA ANAK


Tempoh tumpuan
Anak anak seharusnya mempunyai kawalan diri dan tempoh tumpuan untuk duduk diam bagi masa yang lama. Ini adalah masa yang ideal untuk memupuk adab di meja makan dan memulakan perbualan sewaktu makan. Bila ada di meja makan, Mimi agak tegas dengan anak anak sebab time makan diorang suka bergaduh. Jadi, sebagai ibu kena mainkan peranan agar diorang behave di meja makan.
    

Kerja harian

Kanak-kanak pada usia ini biasanya mampu dan rela untuk memikul lebih tanggungjawab di rumah dan sekolah. Kita sebagai ibu bapa perlu beri mereka tugasan yang sesuai dengan umur mereka seperti menyapu lantai atau membasuh pinggan dan berikan mereka ganjaran apabila mereka melakukannya dengan baik. Mimi sendiri ajar anak anak sapu lantai jika ada habuk atau sampah dan basuh pinggan selepas makan. Kadangkala Mimi akan panggil diorang angkat baju di ampaian.

Pengaruh rakan sebaya
Pengaruh daripada rakan sebaya sangat kuat. Bila mereka mula berkenalan dan berkawan pastinya perbuatan kawan menjadi ikutan. Contoh melihat kawan sebaya makan makanan ringan. Jadi masa inilah kita perlu mainkan peranan untuk terangkan kepada tentang baik buruk pemakanan yang di ambil. 
    

Tidur
Kebiasaanya anak anak pada usia ini memerlukan tidur selama 10 – 12 jam. Cabaran utama yang mungkin dihadapi adalah mencari masa untuknya bagi kerja rumah, masa bermain serta masa bersama keluarga. Mimi sendiri selalunya akan curi masa untuk merancang family time bersama anak anak. Waktu sekolah Mimi hadkan anak anak daripada menonton televisyen. Anak anak memang Mimi tak bagi gajet sebab kalau ada gajet faham faham sajalah mesti diorang leka. Makan tak nak bergaul dengan orang pun sama.

Post a Comment

3 Comments

  1. Bagus info ni. Masa Syafi 6 tahun dulu mama dh ajar dia jgn berkaean dgn budak nakal, kawan dgn budak pandai.. haha boleh gitu. Smpai skrg mama ajar dia mcm tu

    ReplyDelete
  2. Anak2 kami 4 dan 3 thn..tidonya msh lain2 masa. Hrp2 boleh tune balik

    ReplyDelete

❤️Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen❤️
💜In shaa Allah kunjungan anda akan dibalas💜

Lots of 💖
www.mimiazirah.com