Resipi Inti Kastard Donut

Assalamualaikum...

Semalam saya janji nak share dengan korang resipi inti kastard untuk donut kan..Sebelum nih bila saya google kebanyakan blig update resipi kastard menggunakan tepung kastard kan...Unyuk inti kastard saya selalu buat nih tak menggunakan tepung kastard pun tau...Tetap sedap meletup letup kebaboom okey...




Korang boleh tengok hasil kastard dari gambar gambar kat atas...

Cara buat kastard : 1 sdb tepung gandum+ 1sdb tepung jagung+4 sdb gula..Gaul sebati di dalam mangkuk. Lepas tuh masukkan 1 cwn susu segar. Gaul lagi sampai sebati. Make sure adunan tak berketul. Kemudian panaskan non stick pan dengan api perlahan. Masukkan adunan tadi. Kacau dalam 10 saat macam tuh masukkan 1 biji telur+ 1 sdb mentega(boleh rujuk gambar first). Kacau sampai adunan agak likat dan pekat. Kena sentiasa kacau ye untuk elakkan daripada berketul ketul(rujuk gambar kedua). Bila dah agak pekat, tutup api dan siappppppp dah kastard korang.

Kalau korang nak masak guna microwave pun boleh tapi kena ubah sikit cara tuhlah..Lepas gaulkan susu segar tuh masukkan telur+mentega. Kena gaul sebati dan pastikan tak berketul ketul. Wrappingkan bekas adunan tuh dan masukkan dalam microwave.

Kalau kat rumah korang takde tepung kastard tak payah dok risau tak dapat nak buat inti kastard nak makan dengan donut eh...Takde tepung kastardpun takpe asalkan ada tepung gandum dan tepung jagung. Jadi jugak kastard kan...Selamat mencuba korang...

16 comments:

  1. seumur hidup akka tak penah bt kastard nih.... heheheh akak mmg kurang pndai msk dessert2 nih

    BalasPadam
  2. assalamualaikum
    singgah pagi
    hari ini anum baru masuk keja setelah 2 hari bercuti
    hehe

    BalasPadam
  3. ooo tepung jagung pun boleh jugak yer ummi.. tq share resepi..

    BalasPadam
  4. Wahh mudahnya plak kan..x susah2 nak bli tepung kastard

    BalasPadam
  5. boleh ye tanpa tepung kastard.??.nanti saya nak cuba la..

    BalasPadam
  6. Ooooo.... baru lah saya tau boleh buat castard ni tanpa tepung castard... terima kasih tau sis sebab share caranya ni...

    BalasPadam
  7. tngk gambar pn dh tahu inti kastad ni mesti sedap

    BalasPadam
  8. ala akak...jgnla buat kite terliur...nnt kite nak try...suami kita tengah diet besar-besaran ni....ahahhaha ;D

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen.