Selasa, 27 Mei 2014

Tips #1 (Smart Behaviour) - 365 Tip Sihat Gaya Rasulullah

Assalamualaikum....

Kali nih nak share dengan korang tip yang saya baca dari buku yang saya beli Ahad lepas.Saya nak share dengan korang pasal marah.
Bohonglah kalau saya cakap kita semua takde langsung rasa marah..Semua pernah marah kan..Bezanya marah yang boleh dicontrol atau tak boleh control aje.

Korang tahu tak marah tuh manifestasi kesedihan dan kesombongan. Bila marahkan tangan akan menggeletar,wajah memerah dan jantung berdegup kencang.

Saya kalau tahap marah yang tak dapat dibendung memang tangan akan menggeletar...Tapi susah tau nak tengok keadaan saya marah macam tuh. Jaranglah..Selalu kalau saya marah saya diam aje..

Lepas tuh kan korang bila kita marah ia akan bebankan otak,pembuluh darah dan jantung kita...Cuba tengok drama melayu kalau dato dato marah anak anak diorang mesti kena serang sakit jantungkan kan....

Kemarahan yang berulang menunjukkan seseorang itu menderita penyakit hati dan boleh terdedah kepada risiko penyakit darah tinggi,angin ahmar,kemurungan,penyakit saraf pusat,sakit jantung dan vertigo atau gayat.

See marah tuh kan punca penyakit lain timbul. So, jom sama sama kita kawal emosi marah tuh kan...Kita kena kawal perasaan marah kan...Bersabar tuh lebih baik.

4 ulasan:

  1. Sedang cuba belajar mengawal kemarahan sekarang ni....:)

    BalasPadam
  2. kadang bole control kadang rasa macan tak da perasaan atau tak berexpresi bila tak marah tapi untuk perkara mengejutkan tu boleh pendekkan marah
    ja hehe ..tetap termarah
    thanks for sharing mimi.

    BalasPadam
  3. Jangan marah... Mmg sy pun dok doa spy x mrh..

    BalasPadam
  4. susah sebenarnya nak mengawal kemarahan ni
    tapi saya pun jarang marah...hehe

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen.