Takde apa apa kesan ke makan banyak supplement??


Yana Yani tanya tak ada apa apa masalah ke makan macam macam supplement...

Mesti ada yang perasan dan tahu saya memang minum Ephyra..Lepas tuh saya makan pil halia dan baru baru nih saya dapat vit c Shaklee...Actually kalau makan banyak supplement memang ada kesan tau korang. Kawan kepada kawan saya meninggal dunia dalam usia 30 an sebab makan banyak supplement..Supplement apa yang arwah amalkan tak perlu saya bagitau..Arwah meninggal sebab kegagalan organ dalaman berfungsi sebab terlalu banyak makan supplement. Apa yang kawan saya bagitau arwah banyak makan supplement tapi kurang minum air suam. Sebab tuh apa apa supplement yang diambil tak boleh berfungsi dengan baik.

Korang taukan apa apa supplement yang diambil kena consume air suam 2-3 liter sehari...Untuk pengetahuan Yana Yani dan kawan kawan setakat nih saya tiga supplement Ephyra,Pil Halia dan Vit C Shaklee...Macam Ephyra tuh memang setiap hari saya consume sebelum sarapan...Yang pil halia tuh saya ambil bila perlu saja. Contohnya macam nih kalau saya terasa badan saya mula bisa bisa sebab angin saya akan makan pil halia. Bila makan memang terprutt prutt lah sebab keluar angin...Tapi jangan risau ye memang saya jaaaarangggg sangat ambil pil halia...Ambil bila perlu aje...

Yang Vit C Shaklee tuh saya ada jugak tanya kawan saya boleh ke makan Vit C tuh sekali dengan Ephyra. Dia kata takde masalah asalkan masa pengambilan di jarakkan...Setakat nih saya baru makan dua biji...heheee...Alhamdulillah setakat nih saya minum air suam seperti yang disyorkan....So far takde masalah..

Hehehehe,so tuh lah jawapan saya pada pertanyaan Yana Yani...So far saya okey...Sistem penghadaman dan pelawasan pun okey...Makin sihat makin kuat kot...Pil halia memang jarang ambil lah...Makan bila perrrluuuu aje..Kalau tak jadi hiasan dalam lemari kat rumah..huhuhu...

21 comments:

  1. Yup btl tue..apa2 produk supplement yang kita consume mesti wajib minum air kosong banyak2.. baru ada tindakbalasnya.. so far skrg farah hanya consume produk shaklee jer.. 4 jenis semua..Vit c, Vit e, B-com & gla.. Alhamdulillah okey..=D

    BalasPadam
  2. Yg penting air mesti cukup...klu x mng rosak buah pggang sbb x blh nk proses dgn baik..

    BalasPadam
  3. Wah bahaya jugak ye... tu org kata klu amik supplement kn minum byk air...

    BalasPadam
  4. bab kegagalan buah bfungsi tu memang betul..kena minum air putih banyak kan..

    BalasPadam
  5. yang penting jangan consume semua dalam satu masa kan...kena manage pengambilan tu

    BalasPadam
  6. Itu lah yg kadang kala akak risau... akak pulak jenis kurang minum air... tapi kena kuatkan semangat lepas ni... kena make sure air suam sekurang2 satu botol mesti habis

    BalasPadam
  7. makan apa pun mimi, kalau terlebih mesti ada kesannya..

    BalasPadam
  8. Saya jarang makan supplement nie sebab mindset saya cakap, kalau supplement mesti rasa pelik. Hahah.

    BalasPadam
  9. bukan supplement shj kena minum byk air, tp ubat-ubatan juga malah lebih perlu minum air..

    BalasPadam
  10. Kadang2 takut nak ambil supplement... Zumal singgah dr blog Mia :)

    BalasPadam
  11. Assalamualaikum... Setakat ini nasuha ambil 2 supplement shj... Alhamdulillah..sihat selalu..

    BalasPadam
  12. bergantung pada jenis vitamin jugak.. kalau kurang air kesan dari makan supplement, kesan paling awal boleh nampak adalah selalu pening kepala..sebab kurang air.. sebab tu penting utk rasa perubahan badan bila ambik supplement..

    BalasPadam
  13. saya pula amalkan if ambil banyak supplement saya tak suka makan in one shot. kira akan makan selang sejam. tapi saya jarang dh ambil supplement kecuali EPO. eh, EPO ni pun supplement ke??

    BalasPadam
  14. mmg bahaya kan.
    sbb tu bila ada yg cdngkan apa2 supplement utk saya untk pregnancy sy mmg kaji selidik dulu.. tak berani ..

    yg penting pengambilan air utk bdn kan

    BalasPadam
  15. yup tiada masalah kalau pengambilan air cukup 2-3liter sehari.. ida pernah tanya dktor. hehhehe

    BalasPadam
  16. betul tu Mimi..ambil suplement ni kena byk minum air suam..

    BalasPadam
  17. myra ikutkan bnyk juga ambil suplement..
    Macam mak myra sendiri macam2 suplemen ambik, pernah check doktor, doktor sndiri puji sebab suka ambik suplement, dan doktor cakap tak dak masalah apa pun.
    Mak Myra mmg minum air banyak, lebih 3L sehari

    BalasPadam
  18. kalau nak ambik suppliment apa2 pun, air masak tu yang penting kan :)

    BalasPadam
  19. nama saya kena sebut rupanya
    patut tersedak aje...hehe
    oohh gitu rupanya
    barulah faham =)

    BalasPadam
  20. Makan herba tumbuhan semulajadi jer....x der effect..mknan supliment ciptaan manusia...

    BalasPadam

Terima kasih tinggalkan jejak korang kat sini. In shaa Allah saya akan balas jejak korang. Yang penting takmo komen yang bukan bukan ye..