Jumaat, 25 April 2014

Belajar makhraj dan tajwid

Salah satu aktiviti kitorang kat pejabat...Nak menuntut ilmu tak perlu malu walaupun dah meningkat usia...Ustaz ustaz kat pejabat saya bagitau sekarang memang ramai pandai baca Al-Quran tapi sebutan makhraj dan tajwid banyak silap...Yang penting nawaitu tuh.

Semalam belajar hukum izhar halqi.. Izhar bermaksud terang/jelas dan halqi bermaksud halkum...



22 ulasan:

  1. Assalamualaikum kak mie, bestnya belajar tajwid. rindu sekolah agama.. singgah menabung huawei.. kena start refresh balik ni ~~~

    BalasPadam
  2. mimie... typo ke tu "Al Wuran"...

    betul tu, baguslah kalau ada kelas camni... nak jugak join...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Heheee...type gune hp cenggini ler...ok dh betulkan

      Padam
  3. Alhamdulillah suatu pengisian yang sgt bagus...

    BalasPadam
  4. Alhamdulillah, dapat membetulkan bacaan Al-Quran kan

    BalasPadam
  5. untungnya ada mengisi lapang dengan belajar tajwid. Alhamdulillah

    BalasPadam
  6. Dulu-dulu masa kat sekolah, dalam buku teks Pendidikan Islam KPM ada tunjukkan gambar rajah sebijik macam tu untuk belajar sebutan setiap huruf-huruf. Saya ada juga belajar basic sebutan melalui buku teks tu, walaupun ustaz saya tak sempat nak mention pun sebab time tu subjek Pendidikan Islam waktu subjeknya untuk satu minggu pendek sangat.

    BalasPadam
  7. betul tu ummi.
    kena sentiasa perbaiki...
    teringt zaman skolah rendah dlu blajar bab bab tajwid ni semua :)

    kna slalu praktikkan.
    untung keja gomen kan...

    BalasPadam
  8. best kan akak dapat blaja ni,.dapat kite mperbetulkan kesalahan dlm baccan al-Quran nanti..Insha ALLAH :)

    BalasPadam
  9. sebutan kita tu penting, salah sebut dah lari maksud, bagus kalau kita berpeluang belajar lebih mendalam :)

    BalasPadam
  10. mimi..mengisi masa lapang tu ayatnya kena betulkan. maaf ya kalau kak tegur. kak pernah dengar satu tazkirah, apa yg kita buat, semua bermula dari niat. kalau kita niat nak isi masa lapang, kita dapat isi masa lapang. kalau niat nak dapat ilmu tajwid,nanti kita boleh baca Quran dengan betul in sha Allah, Allah bagi kita kefahaman tentang itu. maaf sekali lagi, kak anim juga masih belajar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih kak anim sbb tgur sy...sy sedia terima tguran kak anim..in shaa Allah kak sy ikhlas nak belajar tajwid sbb nak perbetulkan sebutan makhraj tuh...syg kalo pndai mengaji tp tak ikut tajwid dan sebutan makhraj yg betul...mungkin penerangan isi masa lapang sy tuh tak jelas...maksud sy bila kerja dah settle,ada masa terluang baik diisikan dengan blaja tajwid sekurg kurgnya bertambah ilmu pengetahuan sy dlm agama.in shaa Allah niat sy ikhlas memg nak blaja.Alhamdulillah pembelajaran sy dipermudahkan kak...Terima kasih atas teguran akak tuh...lepas nih kalau ada sy tersilap akak jgn segan tegur sy kak ;)

      Nti sy betulkan ye kak ;)

      Padam
  11. salam k.Mimi Azirah ..
    alhamdulilah.. kadang2 kita kejar duniawi sampai lupa yg penting..
    kat opis cma blm tentu ade ostaz nk dtg kak.. kena pegi kelas kat surau..huhu

    BalasPadam
  12. alhhamdulillah =) dengan cara ni kita dapat memperbaiki dan memperkukuhkan lagi bacaan dan sebutan kita :)

    http://theilusi.blogspot.com/2014/04/april-may-ga-by-amirah.html

    BalasPadam
  13. Bab ni mmg seronok kak... Alhamdulillah ilmu tu mmg dipraktikkan tmbh2 sy ngajar agama kan.. Insha Allah selagi tak lupa..

    BalasPadam
  14. Masa belajar dulu jarang ambk port.

    BalasPadam
  15. wah untungnya dekat tempat kerja ada peluang untuk belajar camni
    saya kena cari sendiri, untung mimi

    BalasPadam
  16. Bagus di beri pendekatan mcm ni kat opis kan...

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen.