Sakit penghapus dosa kecil

Assalamualaikum...

Kita semuaaa tahu kan yang sakit tuh penghapus dosa kecik..Tak kira lah demam ke,sakit gigi ke,gastrik ke..Kadang kadang kita sebagai manusia tak sedar yang kita dah buat salah dan dosa kan. So, bila kita sakit nih Allah nak kita sedar..Supaya tak lalai tak lupa kan Dia dan bertaubat....

Ada ke yang suka sakit kan??Takde kan..Kita memang tak pernah mintak nak sakit tapi pasti sakit tuh kamu,kamu dan kamu akan hadapi..Sebab apa??Hanya Allah yang tahu kan...Tapi mesti ada yang tanya kan "Habis anak anak yang kecik yang langsung takde dosa tuh pun sakit jugak.Tuh nak hapus dosa kecik diorang jugak ke??Diorang mana ada dosa?"..Hahhh, memang anak anak kecik yang sakit takde dosa..Diorang kan macam kain putih kan..Opkos takde dosa selagi belum baligh..Betul kan??Kalau salah tolong tegur saya ye..Masih belajar dan terus belajar lagi. Ada salah silap tegur aje saya sedia terima...

Ok berbalik pada tadi, bagi saya anak anak kecik yang takde dosa dan dia sakit, Allah nak uji ibu bapa sebenarnya. Mungkin atas kesilapan dan kesalahan yang lampau yang kita tak sedar. Allah bukan nak jatuhkan hukuman pada hamba hambaNya..No no no..Jangan salah faham.Allah sayangkan kamu,kamu,kamu...Dia bagi kita ujian,dugaan bukan bermakna Dia benci tapi Dia sayangkan hambaNya. Nak hambaNya dekat selalu denganNya. Beribadat dan berdoa agar hati sentiasa tenang hadapi ujian..Semuaaa tahu di sebalik kesedihan pasti ada kegembiraan. Pasti ada hikmahkan...So, kalau diri kita atau keluarga diuji dengan sakit jangan mengeluh cakap Allah tak sayang sebaliknya kita terus beribadat padaNya. Kita tak rugi beb...Kalau kita sentiasa ingat Dia apa yang kita dapat??Korang semua tahukan ganjarannya....Terlalu besar ganjaran yang diberikan tak terluah dek kata kata...

Nota kaki* Pagi pagi saya dah bagi tazkirah...Sebab puan blog sakit mata...Sebelum nih sakit sebelah kiri saja..Hari nih sebelah kanan pun sakit. So, sakit yang saya dapat nih penghapus dosa kecik kan...

12 comments:

  1. betul..sakit penghapus dosa2 kecil..boleh jadi ujian, atau peringatan, tanda Allah sayangkan hambanya. Yg penting, jangan buruk sangka terhadap ketentuan Allah. Tak ada yg nak diri sendiri atau ahli keluarga lain sakit.. Hanya Allah yg mengetahui.

    *moga mimie lekas sembuh.. saya pulak diserang sakit tekak..batuk pun pedih..

    BalasPadam
  2. btl tu Mimi..sbb bila anak sakit disitulah ksabaran ibu bapa truji...
    moga Mimi cpt sembuh ya

    BalasPadam
  3. Betullah Mimie - penghapus dosa kecil sebenarnya.

    Tapi sakit mata ni kena jaga juga bimbang jangkit kat anak dara kecik Mimie juga.

    MC biasa pun panjang kalau sakit mata ni..

    BalasPadam
  4. cepat2 baik kak.. :)
    Betul tu kak.. sakit yang Allah beri tu sebagai peringatan kita pada dia.. bila Anak kecil sakit, mungkin Allah nak kita beri lebih perhatian pada dia atau ada kesilapan kita yng Allah tunjukkan pada ank kita tu..

    BalasPadam
  5. Tapi kita nikan namanya manusia kejap ingat kejap lupa...

    BalasPadam
  6. betul mimi, memang sakit penghapus dosa
    moga mimi cepat sihat ye

    BalasPadam
  7. Moga cpt baik ye kak mimi...ia btul tu Allah nk kita slalu ingat.. :)

    BalasPadam

Terima kasih tinggalkan jejak korang kat sini. In shaa Allah saya akan balas jejak korang. Yang penting takmo komen yang bukan bukan ye..