Pau bakar pun boleh...Sedap dan lembut...Terbayang bayang sampai sekarang...

Al kisah semalam punya cerita..Disebabkan semalam saya cuti so angin RAJIN datang bertiup sepoi sepoi bahasa...hahaha...Lepas buat agar agar saya plan nak buat pau goreng berintikan lauk sambal sardin...Tapi last last tak jadi pau goreng..Jadi pau bakar...Pun boleh kan...

So, petang tuh saya dah siap buat bancuhan doh dan bahan nak buat sambal...Dod dah siap dan sementara nak tunggu kembang saya tumislah bawang kecik dan bawang putih...Saya memang perasan api saya bukak mula mula besar sekali makin lama makin kecik...Tutp tup tup....Pup..PADAM....Hancur impian aiiii nak makan pau goreng dengan anak anak..Waaa....Sambal sardin pun tak sempat nak buat...


Disebabkan niat nak makan pau tuh membuak buak kan apa lagi gunakan segala kekreatifan yang ada...Saya sambung masak sambal guna rice cooker uolsss.......Kreatif tak??Ala rasanya mesti ada yang pernah buatkan kan...

So, settle part masak sambal....Sekarang pikir part pau nih...Nak goreng dalam rice cooker macam buang masa ai pulak kan....Jenuh pulak nak tunggu minyak tuh panas...Silap haribulan pau nih bertakung minyak...Nak kukus jauh la kan...

Tingggggggg!!!!!Tetiba idea bernas menjelma...Dah alang alang oven ada apa lagi buat pau bakar ajelah kan..Janji dapat makan...Akhirnya siap jugak pau bakar ai....Yang penting lembut gebas gebus okeyyy!!

Resipi pau bakar (10 biji)

2 cawan tepung gandum
2 sudu teh gula
2 sudu teh yis mauripan
1/2 sudu teh baking powder
1 sudu teh pelembut roti
2 sudu besar minyak masak
3/4 cawan air suam

Inti

Sambal sardin (ikut pada selera korang nak bubuh apa)

Cara nak buat senangggg je...Gaulkan semua bahan kecuali air suam ye...Bila semua bahan dah sebati masukkan air sedikit demi sedikit..Gaul sampai jadi doh dan adunan tuh tak melekat kat tangan....Biarkan doh tadi..Tutup dengan kain bersih supaya naik dua kali ganda...Macam saya bila doh dah naik kembang semangkuk, saya tumbuk tumbuk doh tuh pastu uli lagi sikit sikit biarkan kembang lagi...Tiga kali saya buat..Jangan ditanya kenapa buat banyak kali..hahaha...Best apa main tumbuk tumbuk doh tuh..Soft je...

Doh dah siap korang boleh bahagi2 kan buat doh kecik untuk pau....Nipiskan doh kecik tuh, bubuh inti sambal sardin kat dalam..Then bulat bulatkan letak dalam tray pembakar...Buat sampai habis..Biarkan doh kembang jap lepas tuh dah boleh bakar..Bakar pada suhu 180 darjah celcius api atas bawah untuk 5-10 minit pertama...10 minit seterusnya guna suhu 120 darjah celcius je..Kang rentung lak pau korang...Suhu tuh korang adjust sendiri lah ye sebab ikut kesesuaian oven jugak...Kang ikut suhu yang saya bagi bulat bulat nih tau jadi pau bakar rentung pulak...

Selamat mencuba ye kawan kawan!!!
Okbai..

9 comments:

  1. hehe sungguh pandai olah resepi yeee.. nampak lembutttt

    BalasPadam
  2. Time dlm pantang nie kan, kalau tgk resipi mesti nk cube..sbb tau xleh mkn..pau nmpk sedapppppppp..

    BalasPadam
  3. nmpk sedap...gebu je...tingin nak wat..tp kenapa mls nie

    BalasPadam
  4. sy memang idak ler membuat benda gini. malas.. tp makan rajin...hihi

    BalasPadam
  5. tingat masa belajar dulu masak dlm periuk.. hihii

    BalasPadam
  6. lagi sihat sebab bakar dan tak minyak ye..hehe..

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen.