Jangan sekali kali pandang rendah pada kemampuan anak (^_^)

Cerita nih berlaku minggu lepas kat rumah MIL...Time nih time untuk berehat ye selepas semua kerja selesai dibuat...Saya duduk lepak dengan Auni depan tv...Aina sibuk main dengan moksu dia..

Masa nih Auni sibuk belek belek buku Upin dan Ipin...Tetiba datang idea nak uji Auni sejauh mana dia kenal watak watak dalam Upin dan Ipin...Kat tengah tengah buku tuh ada sticker berwarna watak watak dalam Upin dan Ipin...Serius ye saya beranggapan Auni hanya kenal Upin dan Ipin, kak Ros dan opah...Yang lain saya anggap Auni tak kenal dan tak akan ingat nama diorang...Ternyata tanggapan saya tuh jauh meleset tau korang. Malu iollss...

Mula mula saya tunjuk gambar Upin dan Ipin...Saya tanya Auni nih siapa..So dia jawab Upin dan Ipin..Ok memang betullah kan sebab memang dah cam sangat..Lepas tuh saya tunjuk gambar Kak Ros dan Opah kat dia..Dia jawab betul jugak...Hahh tibalah saat nak uji si Auni yang bijak dengam watak watak lain...Saya pun tunjuklah gambar Mail dan tanya Auni,"Adik, nih siapa?"..Auni pun jawab "Maeii"@"Mail"..Saya ketawa dengar jawapan Auni sebab betul dan comel aje dia sebut Mail tuh..MIL saya dengar pun ketawa sekali sebab kelakar aje rasa..hahaha..

Saya uji lagi tunjuk gambar Fizi dengan Ehsan...Sekali betul Auni jawab..."Piji@Fizi" & "Ecan@Ehsan"..Sungguh wei saya tak sangka Auni memang kenal mana satu Mail, mana satu Fizi dan Ehsan...Okey saya uji lagi..Kali nih saya tunjuk gambar Mei Mei..Saya pun tanya "Adik nih siapa?"..Auni tengok gambar yang saya tunjuk tuh pastu dia pandang muka saya..Ada jugak 10 saat macam tuh..Saya rasa Auni tak ingat nama Mei Mei tau...Dengan mata yang terkebil kebil dia jawab "Mei Mei"...Hah ambek ngko Mimie..Tanjat boboi..hahaha...Masa tuh terus saya cium muka Auni berkali kali..Saya rasa bersalah sangat sangat sebab tanggapan saya pada kemampuan Auni jauh meleset...Auni memang seorang anak yang bijak, ingatan dia kuat...Terharu saya wei...Korang pun janganlah sangka anak anak korang yang kecik tuh tak tahu apa apa langsung tau..Sebab tahap iq anak anak kecik nih tinggi tau nak nak kalau kita sogokkan dia belajar dengan sesuatu yang berfaedah...Diorang pasti akan ingat dan kenal...Diorang simpan kemas kemas dalam otak diorang...Great job Auni...Adik memang anak yang bijak!!

7 comments:

  1. Akak rakam ler dia sebut mael tu.,
    Cm comel je..
    Hehr.

    BalasPadam
  2. wahh semua dia ingat.. terer lah.. budak2 ingatan diorang kuat kan..

    BalasPadam
  3. hihihi budak2 memang cepat ingat dan tangkap...

    BalasPadam
  4. Tak baik kan. Lain anak lain la kebolehannya.

    BalasPadam
  5. budak2 mmg cepat tangkap..so lepas ni mama tak le pandang rendah depa

    BalasPadam

Terima kasih tinggalkan jejak korang kat sini. In shaa Allah saya akan balas jejak korang. Yang penting takmo komen yang bukan bukan ye..