Sabtu, 14 September 2013

Berbedak beras+daun cermai=muka hijau

Kawan kawan mesti tahu yang saya kena chicken pox kan..Sekarang saya dalam fasa pemulihan...Alhamdulillah chicken pox dah makin elok cuma tinggal bekas bekas chicken pox jela...

Bila dah tinggal scars yang menakutkan kat muka dah tentulah kena usaha nak hilangkan scars tuh kan...Alhamdulillah macam macam petua yang saya dapat..Salah satunya sapu muka dengam beras+daun cermai yang di blend@ di tumbuk...Disebabkan ai ni menantu manja yang mengada ngada, MIL yang tolong proseskan beras+daun cermai untuk dijadikan bedak...

Sedap wooo sapu kat muka...Sejuk aje...Kalau orang lain pakai bedak sejuk kaler putih, bedak saya kaler hijau..Lain daripada yang lain...Bukan setakat sapu kat muka tapi satu badan ye...Perghhh bab sapu kat badan yang saya tak tahan..Sebab kadang kadang tangan nih duk gatal menggaru garu..Terkopek lah kudis chicken pox tuh kan...Pedih bila sapu bedak hijau kat tempat kudis yang terkopek tadi..Tahan ajelah kan dah silap sendiri siapa suruh garu garu..hahahaha...

Mulai semalam bermula lah episod muka ai menjadi hijau..Bukan jadi incredible hulk okey...

12 ulasan:

  1. caiyok caiyok!! lepas ni mesti muka jadi licin cam dulu.. bolehla guna petua ni kalau sesapa kena chicken pox.. hihi..

    BalasPadam
  2. kesian akak, hope cpat sembuh ye!
    *zaza bru tau petua ni hehe mekasih.

    BalasPadam
  3. huhu....... berparut itu yg menakutkan, saya pernah kena masa tengah belajar dulu, pedih + sakit, memang sangat tebal dia tumbuh kat muka dan satu badan.... selepas sebulan alhamdulillah, semua parut hilang, tapi tetap ada sebiji dua yang tinggal kat muka

    moga cepat sembuh ye

    BalasPadam
  4. owh petua baru ni blh smpn mn tau kena nanti tp mintak smpg lah yer....

    BalasPadam
  5. moga cepat smbuh... jgn makan kicap mak saya kata.. tkut lekat parut... hehe

    BalasPadam
  6. cepat2 sembuh mimi

    akak x pernah cuba macam nie . kalau bedak sejuk tuu zaman anak dara rajin pakai sbb tuk x lupa lagi kan ;)

    BalasPadam
  7. owh ye ke..baru tau petua ni MIMI..tq MIMI

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen.