Jumaat, 16 Ogos 2013

Resipi mudah untuk korang yang nak belajar masak....(Ketam Masak Cili Padi)


Hah bagi korang yang baru nak belajar masak, resipi nih paling mudah dan jimat masa...

Ketam Masak Lemak Cili Padi

Bahan bahan

Ketam
Cili padi (ditumbuk)
Kunyit @ serbuk kunyit
Santan
Serai

Cara nak masak : Tumbuk @ blend cili padi dengan kunyit...Masuk dalam periuk...Jangan bukak api lagi tau..Pastu masukkan santan...Bukak api dan kacau kuah slow slow..Kalau kurang hijau tambah serbuk kunyit lagi ye...Lepas tuh masukkan ketam,garam dan serai...Kacau sehingga masak...Tak boleh tinggal2kan tau nanti pecah minyak..Tak sedap...

Nih lah cara masak pure Negeri Sembilan..Senang kan...Selamat mencuba!!!

20 ulasan:

  1. ketam masak cili padi memang mudah dan senang... *_^

    BalasPadam
  2. Mcm senang jerr...bleh try nnti...sebab rietta takut sket klu babbab sntan nie...tkut pcah myk...

    BalasPadam
  3. ketam!tp mls ye la nk nggopek...huhuhu

    BalasPadam
  4. Cara nogori mmg mudahkn.. Pnh gak bljr buat dgn kwn yg khwin dgn org nogori..

    BalasPadam
  5. selalu ketam buat goreng kunyit jer...hehehhe

    BalasPadam
  6. sedapnyer..ketamwalau pon cerewet nk mkn..tp febret lya ni

    BalasPadam
  7. Mudah.. yang penting sedap..
    Mcm Myra masuk semua bahan trmasuk ketam pastu masak sambil kacau, dah didih (masak) tutup api... :)

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen.