Sabtu, 31 Ogos 2013

Didik anak ucapkan Terima Kasih

Rasanya semua orang tahu kan ucapan terima kasih tuh sangat besar maknanya kan...Kalau kita minta tolong dan terima pemberian orang pasti kita akan ucapkan terima kasih kan...

Macam saya, saya sentiasa praktikkan ucap terima kasih kat anak anak kalau diorang tolong saya buat kerja atau saya minta tolong diorang ambikkan sesuatu..

Macam tadi Auni tolong bawakkan barang saya..Bila saya minta barang tuh terus saya ucapkan terima kasih dan secara automatik Auni akan jawab "Ame.." @ "Sama"..Contoh yang lain bila saya sudah lipat baju Aina dan Auni akan tolong angkat baju yang dilipat tuh...So, saya akan ucapkan "Terima kasih anak anak Ummi"..Diorang pun akan jawab "Sama2"...

Saya tahu korang pun praktikkan benda yang sama kat anak anak kan...Nak didik anak mestilah dari dia kecik lagi kan..Bila kita selalu praktik dan amalkan insyaAllah sampai diorang besar nanti akan jadi amalan wajib diorang untuk ucap terima kasih..Bak kata pepatah meluntur buluh biar dari rebungnya..

8 ulasan:

  1. selalu jugak praktik mcm ni dengan anak buah.. ;)

    BalasPadam
  2. kadang2 saya pun terlupa nak ucapkan terima kasih.... anak-anak yg tolong ingatkan, "Ummi, kena cakap apa?"... jika saya lupa ckp terima kasih bila mereka tolong ambilkan sesuatu... hahaaha

    BalasPadam
  3. Betul tu, kena ajar dorang sejak kecil lagi....(^_^)

    BalasPadam
  4. bukan saja anak2, semua dari kita pun kena ringatkan ucap terima kasih kan.

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen.