Ahad, 6 Januari 2013

Ada apa dengan kacukan

ENTRY AUTO PUBLISH

Jumaat lepas saya ada buat entry pasal family saya dan asal usul. Tujuan saya buat entry tuh bukanlah  nak menunjuk nunjuk ye tapi atas dasar nak jawab pertanyaan blogger kak Intan. Saya susah hati kalau orang tanya soklan tapi saya tak jawab. Tak nak nanti di cop sombong. Tapi ada jugak soklan soklan yang saya terlupa nak jawab....Sumimasen ye kawan kawan....

Kenapa saya up entry nih? Sebab saya nak jelaskan seterang terangnya sekali lagi saya bukan nak menunjuk nunjuk ye. Terus terang saya katakan saya dan adik adik saya yang lain langsung tidak kisah dengan kacukan nih. Selagi mampu kitorang nak sorokkan daripada pengetahuan orang yang kitorang dari keluarga campuran. Bagi kitorang, kitorang tetap orang MELAYU walaupun ada banyak kacukan. Kalau ada orang tanya kitorang nih kacukan atau tidak, pasti kitorang akan jawab kitorang bukan kacukan tapi memang MELAYU tulen. Tapi tuh lah kan bila kitorang jawab macam tuh orang tak percaya sebab memang jelas dekat muka kitorang nih takde rupa MELAYU tulen.





Situasi di hotel 6 tahun lepas....

Dulu saya free hair...Masa tuh kerja kat hotel as kerani kewangan. Datang supplier berbangsa cina nak tanya payment dia. Dia nampak saya terus bantai speaking cina dengan saya. Saya langsung tak faham apa dia cakap. Yang saya faham dia sebut cek. So, saya buat kesimpulan dia nak payment. Terus saya cakap ada dan saya cakap saya tak faham bahasa you. Saya orang Melayu bukan Cina. Terus supplier tuh mintak maaf. Sentap hati mak nak bila dia cakap dia ingat saya orang cina....

Bila saya tengok kat cermin saya tak rasa pun rupa saya macam cina. Saya tetap tengok rupa saya macam orang MELAYU...

Walau banyak mana pun kacukan yang saya ada, bagi saya tuh tak penting. Ada apa dengan kacukan? Cuma saya tetap bersyukur kerana Allah beri peluang kepada saya hidup dalam keluarga campuran nih. Bagi saya, saya tetap orang MELAYU. Yang mana tahu, tahulah saya nih ada darah campuran. Yang tak tahu saya tetap akan jawab saya orang MELAYU tulen....Biarlah diorang tak percaya janji saya dah jawab kan...Dari dulu saya adik beradik memang tak suka nak bermegah megah dengan apa yang kitorang miliki sebab apa kitorang ada sekarang nih semuanya milik Allah. Semuanya hanya pinjaman sementara. 

So, saya pelik bila ada orang bangga sangat dengan keturunan dia dan kekayaan yang dimiliki. Bagi saya itu memang tak penting sebab DUNIA semua tuh. Betul kan?Saya harap entry nih dapat bantu saya elakkan diri daripada timbulnya fitnah yang bukan bukan. Bukan apa saya takut nanti orang kata saya terlalu bangga dengan KACUKAN saya nih..

Nota kaki*Entry nih tiada kena mengena dengan siapa ye. Tiada sesiapa pun yang perli perli saya ke apa cuma sekadar nak berkongsi apa yang saya rasa sahaja.

15 ulasan:

  1. salam PU.k.atie pon tgk PU ni ada iras2 org cina (^_^)

    BalasPadam
  2. oo takpela kak.. setiap org ada sejarah masing2 kan..

    BalasPadam
  3. tengok muka Mimie pun memang nampak mcm cina..

    betul tu keturunan dan kekayan tu dunia semata2..

    BalasPadam
  4. kita semua memang kacukan pun, kacukan adam dan hawa, atuk dan nenek, ibu dan ayah hehehe.....

    BalasPadam
  5. betul2.. ade ape dengan kacukan.

    itu namanya perkembangan genetik, xdelah nak terperuk je kat satu2 bangsa. kalau tak, takdelah bangsa kat bumi nak berkembang dan beranak pinak ye dok.

    sedangkan ikan di laut bertemu dgn asam di darat xde nak kecoh2 pon..

    ada kena mgena an? hehe.

    BalasPadam
  6. hehehe...kesian PU...tiba2 disergah dengan bahasa cina yer...

    BalasPadam
  7. semua sama je kan. tp selalu dgr org cakap anak kacukan ni bijak. ;)

    BalasPadam
  8. kenapa tak belajar cakap cina ngan ayah..klu x boleh balas balik apa yg supplier tu tanya..hehe

    BalasPadam
  9. M pun ramai yang tersilap ingatkan M org Cina..hi hi..tapi M ada darah Siamese sebelah ayah

    BalasPadam
  10. a'aa kak ina dah tau mimie kacukan.. sbb dulu mimie dah wat entry :-)

    BalasPadam
  11. MV pun kacukan cina gak...tapi kita tetap sama..1 malaysia

    BalasPadam
  12. mimie, jangan layankan org2 yang x paham niat ikhlas kita..tapi akak tau sapa tgk wajah comel mimie pon memang akan nampak muka lain..kacukan..:) takpa mimie, jgn risau… akak tetap sokong mimie walau apa yg jadi..heheeheh

    BalasPadam
  13. kita tak nampak tp org lain nmpk je. ngeee...

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen.