Khamis, 6 Disember 2012

Tersentuh hati.....

Kan sebelum nih saya ada bagitahu kawan kawan yang lutut saya keluar dari kedudukan asalkan. Masa kena tuh, saya langsung tak fikir nak tuam kaki dengan ais. So, bila dibiarkan, kaki saya membengkak dan saya tak boleh pijak lantai langsung. Terpaksalah saya jalan macam ala ala terlompat dengan sebelah kaki.

Bila kat rumah, memang macam nih lah gaya saya berjalan. Terpaksa lompat lompat seblah kaki dengan berpaut dekat segala benda yang ada dalam rumah tuh....Bila Aina tengok keadaan saya tuh terus dia tanya, "Ma, nape?"...Saya jawab "Ummi sakit. Tak boleh jalan."

Bila dia dengar saya jawab tuh, dia terus angguk kepala tanda faham sambil sebut "Kit...."Lepas tuh, saya teruslah nak jalan ke dapur dan tanpa saya duga Aina terus pimpin tangan saya ke dapur. Sungguh, masa tuh saya betul betul tersentuh hati dengan sikap ambil berat anak saya. Walaupun di usia 2tahun 10 bulan, dia sudah mengerti kesakitan yang saya tanggung dan kepayahan saya nak berjalan. Memang masa tuh saya terharu sangat sangat. Tindakan drastik dia meminpin saya ke dapur tuh memang tak dijangka.

Cerita lagi satu pulak, lepas dah pergi dapur saya duduk di ruang tamu sambil urut bahagian yang sakit tuh. Aina terus depan saya nak urut tapi saya tak izinkan sebab ubat minyak yang sapu tuh panas dan pijar. So, saya cakap saya boleh urut sendiri. Saya fikir, dia akan bangun dan main dengan Auni. Tapi jangkaan saya sekali silap. Dia langsung tak bangun tapi di tolong tarik tarikkan jari kaki saya. Ala kalau kita tarik jari jari kaki mesti ada bunyi macam tulang meletup tuh...Orang panggil apa erk? Saya tak reti nak terangkan macam mana. Tapi itulah yang Aina buat. Dia letup letupkan jari kaki saya. Dia macam tahu tahu aje lepas ururt nanti saya nak letup letupkan jari kaki tuh untuk kurang kesakitan.

Saya betul betul tak sangka, Aina seorang anak yang memahami. Seolah olah dia dapat rasa apa yang saya rasa. Masa tuh bergenang jugaklah air mata nih tapi tahan jela kan....Incik hubby ada time tuh, nanti dia tengok saya nangis dia bantai gelakkan saya....

Nota kaki* Kaki masih sakit tapi boleh dikawal.

33 ulasan:

  1. Kalau saya pun terharu jugak. Tapi org laki ni mmg suke gelakkan kite kan klw kite nangis. Bukannye nak paham perasaan kiter.

    BalasPadam
  2. comel jerk aina, paham kan mama dia sakit..
    huhu..
    eeeiii, sakitnya tu...
    kazen aku ari tu kena,
    pastu dia pulihkan tmpt asal balik,
    tp mmg sakit ah..
    dia yg rasa sndiri kaan

    BalasPadam
  3. sweet dan touching..moga menjadi anak yg solehah..ameen

    BalasPadam
  4. mg cpt baik..mmg ank2 akan prihatin kalau kita sakit

    BalasPadam
  5. tesentuh hati saya jugak.. anak2 kan..

    BalasPadam
  6. alahai tsweetnya... semoga cepat sembuh ye

    BalasPadam
  7. alahai sweetnyer...dier paham keadaan mama dier

    BalasPadam
  8. comelnya aini.kecik2 pun dan pandai ambil berat pasal ummi dia.

    BalasPadam
  9. aina anak yg baik...dia faham ibunya sakit...

    BalasPadam
  10. Bertuah akak dapat anak yang baik.Alhamdulillah.Semoga aina sentiasa menjadi anak yang solehah. :)

    BalasPadam
  11. tacing....moga satu hari nti dia menjadi anak yg mengasihani ibubapanya..

    BalasPadam
  12. Kakak pun terseliuh juga Mimie sampai sekarang masih rasa sakit tapi beransur baik. Urut sendiri juga tapi anak-anak dan suami kakak yg urut (anak kakak dah besar).

    Memang tersentuh anak yg sekecil itu dah tahu mengasihi mama dia.

    BalasPadam
  13. comell je si kecikk tu...pandai jaga mama die..hehe

    BalasPadam
  14. Sweetnye..semoga jadi anak yang solehah..sejuk perut mak die ♥

    BalasPadam
  15. OWH,BAIKNYA DIA..ANAK YG MEMAHAMI DAN PENYAYANG..BERTUAH MIMIE

    BalasPadam
  16. bertuahhh akak dapat anak macam aina. kecik2 dah dididik dengan penuhhh kasih sayang. :)

    BalasPadam
  17. pandainya aina
    :) auntie tumpang gembira jugak!!

    BalasPadam
  18. Aina paham ummi ye tak shat...harap nnt dh besar dptlah jg ummi yer... :)

    BalasPadam
  19. sweet n tacing la aina ni..kalu wani pn msti terharu gilerrr

    BalasPadam
  20. so sweet aina..kecik2 dah pandai sgt..terharu~ :)

    BalasPadam
  21. kecil-kecil lagi dah pandai jaga mak.bagusnya.

    BalasPadam
  22. baguslah aina ni, mmh budak2 ni faham kan, anak kita sebaya, moga segera sihat ye

    BalasPadam
  23. harap2 nanti besar dia leh jaga akak nanti..

    BalasPadam
  24. bijak2....pandai dia amik ati umi dia ye...

    BalasPadam
  25. bertuahlah ummi dapat anak macam tuh. hihi. bagus ummi cek dekat hopital kang teruk bengkak dia tuh.

    BalasPadam
  26. kak tanda2 auni dah mula tnjuk dia blh jga akak nnti :)
    bgslah cmtu kak :) lega kan..

    BalasPadam
  27. kak tanda2 auni dah mula tnjuk dia blh jga akak nnti :)
    bgslah cmtu kak :) lega kan..

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen.