Rabu, 28 November 2012

Sudah tiba masanya....

Tajuk tak hengat....Sudah tiba masanya bagaikan...Bikin cuak je....Tajuk biar gempak kan kan kan....

Bukan apa....Rasanya ramai kawan kawan yang tak tahu rutin harian saya macam mana....Mungkin ada kawan kawan yang tahu saya hantar anak anak kat rumah makngah saya. Tapi insyaALLAH mulai Januari tahun depan saya dah tak hantar anak anak saya kat rumah makngah saya. Sebab sebabnya :-

a) Tahun depan Aina dah 3 tahun, Auni pulak dah dua tahun. Saya rasa dah tiba masanya anak anak saya bergaul dengan budak budak lain dan belajar di taska. Sekurang kurangnya anak anak saya akan belajar something new kat sana. Walau bagaimanapun, saya tetap pantau anak anak saya walaupun diorang kecik lagi.

b) Kos perbelanjaan yang tinggi bila saya hantar anak anak kat rumah makngah saya. Kawan kawan bayangkan ye...Rumah saya nih kedudukannya di tengah tengah antara Seremban dan PD...Saya bekerja di Seremban, makngah saya tinggal di PD. Setiap hari saya akan patah balik ke PD untuk hantar Aina dan Auni. Lepas tuh, baru saya akan pergi kerja di Seremban. Bayangkan setiap hari saya keluar rumah pukul 6.30 pagi dan sampai ke tempat kerja kadang kadang 5-10 minit sebelum pukul 8.00 pagi. Ikutkan dari rumah saya ke tempat kerja makan masa 20 minit aje pun....Kat situ saya dah buang masa, tol dan minyak. Tol sebulan RM120.00 + minyak sebulan RM450.00...Kat situ je saya dah habis RM570.00....Banyakkan?

c) Untuk jimatkan masa dan kos perbelanjaan. Setelah berbincang dengan incik hubby dia pun bersetuju dengan cadangan hantar anak anak ke taska. Dia pun cakap duit belanja sebulan aje dah RM1000+++ termasuk susu,pampers dan belanja dapur. Bila hantar anak anak kat taska (selang satu lorong dengan rumah saya aje pun), dah banyak yang boleh simpan...Lagipun incik hubby cakap kesian tengok saya keluar rumah pagi pagi sampai rumah nak dekat maghrib....

So, sudah tiba masanya anak anak saya belajar hidup berdikari dalam suasana taska. Walaupun berat hati saya nak lepaskan anak anak ke taska tapi saya terpaksa turutkan jugak. Nih demi masa depan diorang jugakkan. Cuma yang menjadi masalah kat saya nih bila nak buka mulut dekat makngah saya pasal hal nih. Yelah, dia ibu tunggal (balu). Selama nih upah jaga anak saya tuhlah dia buat belanja kalau saya dah tak hantar anak anak dekat dia, mana dia nak dapat belanja kan. Tapi bila fikirkan semula, anak sulung dia pun dah bekerja, so tahulah dia nak bantu mama dia nantikan.

Saya harap segala perancangan saya dan incik hubby berjalan dengan lancar. Sebenarnya saya takut nak hantar diorang kat taska sebab macam macam cerita saya dengar bila hantar anak anak kat taska nih. Sedikit sebanyak saya jadi fobia. Semoga ALLAH permudahkan segala galanya....Amin...

29 ulasan:

  1. Semoga tak ade pape bila kat taska . .sebab bila kat taska budak2 akan jadi berdikari sedikit . .

    BalasPadam
  2. InsyaAllah, aina n ani dah esar n makin pandai.. mesti dia cepat serasi n suka ada kwn ramai2 nanti

    BalasPadam
  3. dulu masa nak htr wani pun sya takut tp skg alhamdulillah..done window 8

    BalasPadam
  4. yup..betul tu. mmg dah tiba masanya. bnyk belanja kt situ je. masa pun terbuang. hopefully segala urusan sis dipermudahkan ye. tawakal pd Allah je. insyaAllah akan ok :)

    BalasPadam
  5. ooo..akk org PD ya,.,pas ni lehh meet klu dya pi PD..dh lama x naik banana boat lah kak.. ^^

    BalasPadam
  6. Insyaallah .. takde apa2... tapi kena lah lihat dulu taska tu mcmana

    BalasPadam
  7. anak pergi sekolah dapat belajar, anak saya pon 2 tahun dah pi taska. dari tak pandai mewarna la ni dah pandai..

    BalasPadam
  8. banyak cos keluar untuk anak kan. hihi betapa susah menjadi ibubapa.

    BalasPadam
  9. semoga semuanya lancar saja.. kaji dulu taska tue ada bad experience ke x.. tny sapa2 yg pernah hntr.. so dr situ kurg skit bimbang tue. :)

    BalasPadam
  10. alhamdulillah
    akk rasa itulah yg terbaik ..
    insyaallah dikk semua akan selamat
    kalau nak jadi x baik dekat rumah pun x menjanjikan apa2 kan ..

    so kena percaya dgn semua ketentuan allah , janji kita dah usahakan tempat yg terbaik buat anak2 kita ..

    BalasPadam
  11. kena jugak hantar ke taska awal2 untuk pendedahan pembelajaran dorang masa akan datang.. moga mak ngah faham...

    BalasPadam
  12. In Syaa Allah ada sesuatu disana nanti,, pasti anak2 gembira bila pergi taska nanti..

    BalasPadam
  13. Insya Allah dear..semuayg dilakukan adalah untuk kebaikan anak2

    BalasPadam
  14. masa habis banyak kat jalan tu...

    p/s doakan yg terbaik buat mereka..insya-Allah..

    BalasPadam
  15. MCM2 ANAK2 BUI MMG TPAKSA HTR KAT NURSERY SEAWAL UMO 1 TAHUN..MMG KESIAN KAT ANAK2 TP TERPAKSA..DULU PERNAH BYR NURSERY SAMPAI RM670..BILA DH BESAR,BYRN MAKIN KURANG..

    INSYAALLAH,TAKDER APA2..DOA BYK2 K

    BalasPadam
  16. in shaa Allah xde pape =) moge Allah permudahkan urusan akak sekeluarga

    BalasPadam
  17. moga di permudahkan yea. insyaAllah, kena cari taska yg mmg di ketahui bagus la kan.

    BalasPadam
  18. wah..jauhnyer...eloklah htr anak ke taska..insyaallah mereka akan sesuai dictu

    BalasPadam
  19. penatnya berulang ye, akak bleh bygkan pepagi dah kuar anta anak2 , then ambil diorg, yup better anta diorg gi taska coz diorg pun dh besar skit kan? bleh jimat masa dan tenaga

    BalasPadam
  20. try survey byk tempat buat perbandingan.pilih the best

    BalasPadam
  21. InsyaAllah anak2 akak akan cepat serasi dengan persekitaran baru nanti.. ramai kawan2 mereka seronok..

    rumah akak kat springhill eh?

    BalasPadam
  22. kak, nanti kalau ada event photoshoot blogger lagi nadia bgtau akak k. ;)
    tentang entry akak ni, nadia doakan semua urusan akak dipermudahkanNya. AMIN! :)

    BalasPadam
  23. in shaa Allah kak...boleh je anta ank2x ke taska.. :) mak ngah tu pon kite ckp bek2x...nasihatkan skali ank dia yg dh keje tu tlg mak dia..blh je...

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen.