Kuasa pelukan

Seorang suami yang memeluk isterinya untuk sekurang-kurangnya 10 saat setiap pagi akan panjang umurnya lima tahun.

Pakar motivasi Datuk Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah berkata, fakta berdasarkan kajian oleh seorang pakar di Jerman mengenai hubun

gan antara sentuhan dan tahap kesihatan.

“Seseorang itu boleh panjang umur jika memeluk isterinya setiap hari kerana pelukan dan sentuhan boleh menyebabkan tubuh manusia mengeluarkan pelbagai hormon termasuk endorfin yang baik untuk kesihatan tubuh.”

“Bagaimanapun, sebagai seorang Islam kita tidak harus lupa ajal dan maut terletak di tangan Allah,” katanya ketika memberi syarahan bertajuk `Perkahwinan dan Seks: Penawar dan Rawatan Bagi Banyak Penyakit’ di Persidangan Ketiga Perubatan Daripada Perspektif Islam anjuran Pusat Perubatan Universiti Malaya di Hotel Sheraton Subang di sini hari ini.

Hormon endorfin adalah sejenis bahan kimia semula jadi yang bertindak sebagai penahan sakit dan mengurangkan keresahan.

Jelasnya, selain mempunyai kesan positif dari segi saintifik dan kesihatan sentuhan, pelukan dan gurau senda antara suami dan isteri juga merupakan sunah Rasulullah s.a.w.

Tambah beliau, ada kajian di Amerika Syarikat (AS) juga mendapati pelukan suami dapat mengurangkan tahap kolesterol dan meningkatkan kesihatan isteri.

“Oleh itu suami yang inginkan isterinya menurunkan berat badan digalakkan memeluk isterinya lebih kerap,” katanya disambut dengan gelak ketawa oleh peserta persidangan itu.

Jelas beliau, hubungan seks dalam penuh rasa kasih sayang juga dapat membantu pasangan untuk awet muda dan berketerampilan menarik.

“Wanita yang mempunyai kehidupan seks yang baik dan bahagia akan lebih cenderung untuk menghiasi diri,” kata Fadzilah.









11 comments:

  1. Ha... dah tahu kena amalkan selalu. Baik utk kesihatan baik utk perhubungan. Cantik peraturan yg Allah berikan.

    BalasPadam
  2. setuju...penah dengar gak pasal info ni...

    BalasPadam
  3. bende wajib pagi2 wat before hubby gie keje...hehehe

    BalasPadam
  4. Jgn la malu para suami.hehe. 10 saat je punn.

    BalasPadam
  5. wahhh seronoknya..kan..eh kawen dulu hehee ^_^

    BalasPadam
  6. pasni kena peluk kuat2 la kihkihkih

    nice sharing PU

    BalasPadam
  7. ha...sape nk kurus blh la suruh asben pluk byk2x mcm ni PU.. :)

    BalasPadam
  8. peluk 10 saat setiap hari tu xdalah plak... tapi kalu kiss pp tu hari2lah... tapi kiss utk semua lah kan... is3 n ank2.. heheh

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen.