Khamis, 29 November 2012

8 Tanggungjawab Suami kepada Isteri

8 Tanggungjawab suami kepada isteri adalah: 


1. Mengadakan walimah

Walimah atau kenduri kahwin adalah untuk menghebahkan perkahwinan kepada umum, agar tak timbul fitnah. Rasulullah memerintahkan agar dibuat kenduri perkahwinan walaupun hanya dengan seekor kambing.

2. Berakhlak baik dengan isteri

Walaupun isteri wajib dengar cakap suami tetapi bukan bermakna suami boleh memberi perintah secara sesuka hati. Rasulullah memerintahkan agar isteri digauli dengan lemah lembut, dan suami hendaklah hormat isterinya. Jika berlaku sebarang kesalahan, tegur dengan lembut, bincang sama-sama. Jangan aibkan isteri atau memarahi secara membuta tuli.

3. Meraikan isteri

Suami tunjukkan rasa gembira bila bersama isterinya. Layan isteri baik-baik. Tidak perlu bagi kemewahan, cukuplah dengan kata-kata yang baik, perbuatan yang baik.

4. Cemburu, tetapi jangan cemburu buta

Cemburu adalah sifat yang dikehendaki dalam perhubungan, dan salah satu ciri-ciri pasangan yang baik adalah berperasaan cemburu. Tetapi cemburu biarlah bertempat. Jangan sampai terlalu cemburu hingga menimbulkan prasangka.
Sifat cemburu seorang suami hendaklah ditunjukkan dengan menjaga dan melindungi isterinya, memerintahkan isterinya berpakaian elok-elok dan menutup aurat, serta melarang isteri ke tempat-tempat maksiat.

5. Sederhana dalam memberi nafkah

Maksudnya tidak terlalu kedekut dan tidak terlalu boros. Berpada-padalah. Tidak salah belikan pakaian cantik bila isteri minta, tetapi biarlah mengikut lunas-lunas syarak dan janganlah membazir kerana membazir itu amalan syaitan.

6. Menggauli isteri dengan sebaik-baik adab

Menggauli di sini maksudnya hubungan suami isteri mestilah mengikut adab. Kekerapan hubungan seks juga harus dijaga, sebagaimana saranan Rasulullah, selang 4 hari sekali adalah yang paling sederhana.

7. Tidak membuka rahsia suami-isteri

Rasulullah bersabda bahawa satu perbuatan yang sangat tercela ialah lelaki yang menyebarkan rahsia hubungan bersama isterinya kepada orang lain. Hubungan suami-isteri adalah rahsia peribadi kehidupan rumahtangga yang perlu dipelihara dan juga melibatkan soal maruah. Rahsia dan keaiban isteri adalah tanggungjawab suami untuk menjaganya.

8. Setia

Semua pasangan perlukan kesetiaan. Ini amat penting untuk menjaga keharmonian rumahtangga sehingga ke akhir hayat. Hubungan yang jujur dan ikhlas amat disukai oleh Allah.

20 ulasan:

  1. noted..nnt bgtau kat pasangan..hihihi

    BalasPadam
  2. tq for sahring..

    penting utk hubungan sesama suami isteri :)

    BalasPadam
  3. Bahagia kan kalo dapat suami y sempurna..hehe..bsyukur la saya gan apa yg ada.btw nice sharing umi.

    BalasPadam
  4. tq for sharing PU..
    mmg sesuai para² bapa membca entry nih..

    BalasPadam
  5. ma kasih sharing kak...para suami sila baca k hikss

    BalasPadam
  6. kalau lapan2 ni semua dibuat memg perfect la kan kak =)

    BalasPadam
  7. besarkan tanggungjawab suami ni. nice entry sis :)

    BalasPadam
  8. saya akan take note kak. walau belum berumah tangga. hehe

    BalasPadam
  9. akak sgt stuju... tp nyer yg 8 tu pun kadang2 mcm pyh nk di ikut sume hehehe...

    BalasPadam
  10. I сouldn't resist commenting. Well written!

    My blog; payday loans

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen.