Ayam Masak Lada Hitam

Haha...Dah lama nak update entry pasal masakan PU nih tapi tak berupdate pun. Asyik lupa je...Yelah snap guna handphone cikai je pun, nak bluetooth kat lappy tuh yang agak kemalasan sikit....


Resipi asal nih PU ambil dari buku 1 Hari 1 Resipi...Sepatutnya kena bubuh daun bawang tapi rumah takde daun bawang, PU letak bahan bahan yang ada aje....

Bahan bahan

Isi ayam 
Tomato dibelah 4
Lobak merah dipotong dadu
Bawang besar dihiris dan dicincang halus
Bawang putih } ditumbuk
Bawang merah } ditumbuk 
1 sudu besar tepung jagung
1 susu kicap pekat (boleh digantikan dengan kicap manis)
1 susu besar serbuk lada hitam (ikut pada selera korang....PU guna 1 sudu besar saja sebab takut pedas sgt)
2 sudu besar sos tiram
Lada masak merah
Sedikit garam

Cara membuat

Tumiskan bawang putih, bawang merah dan bawang besar. Kemudian masukkan ayam. Masak seketika kemudian masukkan lobak...
Kemudian bancuh tepung jagung,kicap, serbuk lada hitam, sos tiram....Kemudian masukkan bancuhan nih...Masak seketika...Akhir sekali, baru masukkan lada merah, tomato dan sedikit garam...Sedia dihidang...

7 comments:

  1. PU ni buat sy terliur la tgk ayam neh..tp bagus gak da ade idea nak masak ape petang ni..tq PU

    BalasPadam
  2. PU wani pun ada 1hari 1resepi...jap lg nk blk tgk la hihihi.....

    BalasPadam
  3. saya pun beli buku 1 hari 1 resepi..senang2 je masak dlm buku tu :)

    Tapi, kenapa sy masak mcm x jadi dlm gambar?hahaha :p
    PU punya gambar ni xde daun bwg + pkai hp cikai (katanya) = tapi nampak sgt sedap la... :)

    BalasPadam
  4. hurmmm sedappp nyee nampak
    rajin adik masak ;)

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen.