Ada apa dengan jiran 'SUKA JAGA TEPI KAIN' kita?

Sebelum nih, PU janji nak post entry khas tentang jiran kan....So, PU tunaikan janji kat korang.

Depan, belakang, kiri dan kanan rumah kita adalah jiran kan? Pendek kata sesiapa saja yang tinggal di sekeliling kita di suatu kawasan perumahan dipanggil jiran....Ada apa dengan jiran?Suka ke korang jiran yang jenis SUKA JAGA TEPI KAIN orang? Kalau boleh hal dalam kain dan kelambu korang pun diorang nak ambil tahu kan...Kalau boleh nak dikorek sampai ke lubang cacing la cerita hot dan sensasi korang tuh. Then, diorang akan pot pet sana pot pet sini hal rumahtangga korang. Memang membuka aib korang, betul tak? 

Memang tak dinafikan masih ada lagi jiran yang masih bersikap begini. So annoying kan? Kalau diberi kuasa halimunan, dah lama jiran macam nih PU bagi flying kick...haiyakkkkk.....Ok,full stop! Jangan nak berangan ye Pn.Mimie....

Sebenarnya, apa yang PU nak kupas kat sini baik buruknya jiran yang suka jaga tepi kain orang nih....Sebenarnya ada baik dan buruknya bila kita terapkan sikap suka jaga tepi kain orang nih...Bagi pendapat PU la kan banyak kebaikannya daripada keburukan.....

Dari sudut pandangan PU sendiri, jiran suka jaga tepi kain nih memang bagus..Sebab sebelum nih, incik hubby seminggu takde kat rumah sebab bertugas, jadi PU tinggal la tiga beranak saja kat rumah. Kebetulan, time tuh tayar kereta PU pancit. So, jiran PU nih nampak dan maklumkan pada PU. Dia bantu PU tukar tayar tuh. So, dari situ kita boleh tahu sikap suka jaga tepi kain jiran PU nih mendatangkan faedah dan kebaikan....

Korang pilih antara dua? Jiran yang suka jaga tepi kain orang dan mendatangkan kebaikan atau jiran yang suka jaga tepi kain orang tapi mendatangkan keburukan...Keburukan apa yang PU maksudkan? Korang fikirkan sendiri.


Terpulang la pada persepsi masing masing kan setuju atau tak ada jiran yang suka jaga tepi kain orang nih....Bagi PU, ada pro dan kontranya..

PU suka dengan jiran jiran di kawasan perumahan yang ada sekarang nih. Diorang semua sporting dan suka jaga tepi kain orang..Tapi yang jenis positif ye....At least incik hubby takde kat rumah,diorang ada boleh tengokkan PU kan...Mana la tahu jadi apa apa. So, kat siapa lagi kita nak minta tolong kalau bukan jiran jiran kan? Betul tak?

Nota kaki* Teringat kat mama dan ayah kat kampung yang punya jiran jiran yang suka jaga tepi kain orang dan mencetuskan fitnah serta pergaduhan. Jiran jiran yang macam nih la patut kita elakkan...

Post a Comment

5 Comments

  1. kalau jiran yg mcm jiran pu, sk ambik berat tu mmg bagus.. yg xbekenan kalu jiran yg jnis sk buat fitnah tu... tp alhamdulillah.. jiran2 sy semua baik2.. :-)

    ReplyDelete
  2. sesamelah kita jadi jiran yang baik..^__^

    ReplyDelete
  3. kalau dapat jiran yg prihatin takpe..oklah jugak..
    tp mcm sy jiran yang tak penah nk nampak..selalu takde kat umah huuhuu

    ReplyDelete
  4. dulu ada sorang dapat jiran suka tepi kain,suka ngumpat,tak senang ati tgk org senang..masyaallah..sampai jadi gaduh..alhamdulillah dia dah pindah..baru kitaorg aman..padahal muda lagi perangai mcm tu...kalau jaga tepi kain ke arah kebaikan ok la..tu yg kita nak..

    ReplyDelete
  5. Saya ade jiran yg suka menambah nambah cerita,buat fitnah dan suka menyebar cerita..sy pernah bergaduh sebab tak tahan dengan perangai jiran saya.dia pernah melaga2 kan saya dengan jiran yg lain..tapi saya tak mudah melatah,saya panggil bertiga dan die nangis2 mintak maaf dan mengaku kesalahan die..smenjak itu saya tawar hati untuk berbaik dengan die. Tapi sbaliknya saya pulak yg di canang kononnya saya tak bertegur dia,saya pn munasabah diri saya ok smula boleh bertegur sapa n bbual..cuma tidak terlalu baik,tapi die ttp jugak buat pkara yg sama..untuk pngetahuan smua saya dan jiran yg lain baik,tapi die ttp sakit hati...jiran2 yg lain smua mmg dah lali dgn perangai dia sebab masing2 pnah kne nasib yg sama..dan kami malas nak layan sgat ape yg die cakap...tapi yg mnjadi pmasaalahannya die suka masukkan kat facebook mcm2 seolah2 saya yg buat salah dgn die,bila org tak knal msti kata kita yg salah...suka mnambah2 cerita,mnjaja mcm2 ade je yg tak kne ..saya rase die ade pnyakit mental kot..

    ReplyDelete

❤️Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen❤️
💜In shaa Allah kunjungan anda akan dibalas💜

Lots of 💖
www.mimiazirah.com