Bukan sengaja nak mungkir janji tapi........

Kadang kadang sebagai manusia biasa kita takkan lari dari membaut kesilapan. Kita pasti akan berjanji kepada seseorang akan buat itu dan buat ini. Tapi siapa kita untuk menentukan semua itu? Kita sebagai manusia akan berjanji tapi percayalah berapa ramai yang boleh menunaikan janji tepat pada masanya???Kadang kadang memang mudah kita menuturkan janji tapi bila berlaku sesuatu yang tak dapat dielakkan dan terpaksa memungkiri janji apa pilihan yang kita ada....

Sebagai contoh kita janji akan berjumpa seseorang di suatu tempat tapi last minit terpaksa cancel kan sebab ada kerja yang lebih penting perlu diselesaikan. SO, dalam kes macam nih siapa harus dipersalahkan? Diri sendiri ke? Atau kita salahkan masa? Salahkan kerja atau takdir? Siapa kita nak halang sesuatu yang tak dijangka itu berlaku.

Sebagai manusia yang dikurniakan akal dan fikiran, kita tak perlu nak menuding jari atau menuduh seseorang yang berjanji dengan kita sesuka hati. Kita salahkan dia cakap dah janji tapi tak tunaikan. Jangan salahkan orang tuh tanpa usul periksa, bukan niat dia nak mungkir janji. Mungkin ada sebab munasabab yang tak dapat dielakkan yang menyebabkan dia menjadi seorang pemungkir janji. Betul ke perkataan PU tuh?? ermmmm....

Harap kita kena la faham masalah orang yang berjanji dengan kita tuh seadanya. Bukan dia sengaja atau mungkin betul dia tak berkesempatan atau berkemampuan nak tunaikan janji dia. Apa salahnya kita tanya baik baik apa masalah dia sehingga mungkir janji dan beri masa agar dia dapat selesai segala masalah yang mungkin dihadapi. Bila segalanya selesai, insyaALLAH janji janji yang diberikan dulu akan dikotakan...

Macam PU nih, ikutkan ramai penganjur hadiah janji akan pos hadiah secepat mungkin bila PU menang sesuatu GA. Percaya atau tak sampai sekarang masih ada hadiah yang PU tak terima lagi. Ada yang hampir 6  bulan PU tak terima hadiah lagi tau!!Penganjur pun janji nak bagi hadiah secepat mungkin tapi penyudahnya??PU tak marah penganjur tuh dan PU cuba memahami situasi penganjur tuh sendiri. Mungkin dia tak sengaja nak mungkir janji. Mungkin dia ada masalah yang tak dapat dielakkan, lupa dan sebagainya.

Macam PU sendiri pun kadang kadang PU janji nak pos secepat mungkin hadiah hadiah pemenang tapi terpaksa mungkir janji atas sebab munasabab yang tak dapat dielakkan. Tapi akhirnya PU kotakan janji juga pos hadiah hadiah diorang walaupun agak lambat. Ada jugak yang tak bagi feedback langsung sama ada terima hadiah atau tidak...Bila takde feedback daripada korang siapa harus dipersalahkan???Bila jadi macam nih mula la PU dicop mungkir janji..Penganjur pembohong, blogger pembohong..

PU terima saja apa yang orang cakap apa yang orang cerca...PU redha terima tuh semua...Sebab orang mungkin tak faham situasi PU. PU yakin ada di kalangan blogger blogger yang mengalami situasi macam yang PU hadapi. berjanji tapi terpaksa mungkir janji. Bukan kita minta semua tuh berlaku, betul tak??

Nota kaki - Masa entry nih korang baca, PU tengah beronok ronok dengan family kat Johor sebab adik sepupu PU bertunang. Entry nih opkos la auto publish...hehehe

2 comments:

  1. tu la PU...saya ni pun byk sgt hadiah ga yg pending...yg dah nak dekat setahun pun ada..bila ditanya kata sibuk la..kalau nk menipu pun biarlah kena pada tempatnya..ishh..benci btul..

    BalasPadam
  2. kan kan kan...kalo pos lambat pun takpe...kite phm sebab msing2 sibuk tp at least bg penjelasan nih tak duk diam jer kan....

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen.