Aku punya bulu kaki suke hati aku la nak cukur ke tak? Ada masalah ke?

Semua orang ada bulu kaki kan? Bezanya lebat dan tak je...PU tahu mesti ada di antara manusia-manusia yang suka cukur bulu kaki terutama sekali kaum perempuan. Siap pakai veet lagi nak buang bulu-bulu kaki tuh. Yelah nak kaki nampak cantik, gebu dan licin kan...

Mungkin ada setengah orang tak tahu apa hukumnya dan setengah orang tahu tapi cukur jugak bulu kaki tuh. Bila ditegur kompom ayat-ayat nih akan keluar...

Ngko pehal nak tegur-tegur aku! Aku punye suke la. Aku gune duit ko ke?

Aku punya bulu kaki suke hati aku la nak cukur ke tak? Ada masalah ke?

Tak payah ko nak sibuk-sibuk jaga tepi kain orang la. Kubur lain-lain, sorang-sorang yang jawab. Bukan ko tolong jawabkan pun.

Haa...nih antara ayat-ayat menyakitkan hati + telinga bila dengar..Agak kurang ajar kan ayat2 nih. Tapi memang ini yang akan kita dengar kalo kita tegur atau orang lain yang tegur. PU tengok orang sekarang nih tak macam orang dulu-dulu la. Kebarangkalian nak cari yang betul-betul beradab memang 0.00001.....

PU pulak kalo nampak somebody yang ada buat something yang salah nak gak tegur tapi tuh la kan.....Kalo tegur kebarangkalian nak dapat MAKI + PENAMPOR + MALU adalah sangat tinggi. Jadi, PU buat keputusan untuk share apa yang PU tahu kat blog cikai PU nih...Kalo dah baca sebar-sebarkan la ye.

Mungkin ada di kalangan kawan-kawan kita yang cukur bulu kaki nih tak tahu hukumnya. Tak boleh nak salahkan diorang 100% gak kan...Hope, apa yang PU share nih jadi manfaat kat semua.



HUKUM MENCUKUR BULU KAKI DAN BULU ROMA BAGI KAUM WANITA : (sumber dari Halaqah.net)


Mencukur bulu kaki dan bulu roma bagi kaum wanita juga dilarang sebagai mana di dalam hadits berikut :


عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ لَعَنَ اللَّهُ الْوَاشِمَاتِ وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ وَالنَّامِصَاتِ وَالْمُتَنَمِّصَاتِ وَالْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ الْمُغَيِّرَاتِ خَلْقَ اللَّهِ

Ertinya :Saidina Abdullah Bin Mas’ud ( r.a ) meriwayatkan sebuah hadits : “ Allah telah melaknat tukang-tukang tatoo dan perempuan-perempuan yang minta ditatoo , tukang-tukang cukur kening dan wanita-wanita yang minta dicukur kening dan dilaknat juga wanita-wanita yang minta dijarang-jarangkan gigi-gigi mereka agar kelihatan cantik serta dilaknat juga wanita-wanita yang cuba mengubah ciptaan Allah “ ~ Diriwayatkan oleh Al-Imam Al-Bukhari rh , Al-Imam Muslim rh , Al-Imam Abu Daud rh dan Al-Imam at-Tobrani rh .

“ Tukang-tukang cukur kening dan wanita-wanita yang diminta dicukur kening-kening mereka “ di dalam hadist tersebut merangkumi juga wanita-wanita yang mencukur bulu-bulu kaki dan bulu-bulu roma mereka .

Kaum wanita yang benar-benar mahu menjadi orang-orang yang beriman kepada Allah Ta’ala dan Rasul-Nya s.a.w mestilah berusaha menjauhi segala gejala-tarikan yang dilakukan oleh kaum Barat yang cuba menyesatkan umat Islam . Tidak sedikit drp kaum wanita Islam yang terpedaya dengan kaum Barat hasil iklan-iklan yang ditayangkan di media-massa .

Oleh itu , wajib bagi kaum lelaki dan wanita beriman mengetahui apakah perkara yang dibenarkan dan apa pula yang dilarang daripada melakukannya .

Wanita-wanita beriman dilarang mencukur bulu-bulu kaki dan bulu-bulu roma kerana ianya adalah merupakan salah-satu cubaan mengubah ciptaan Allah Ta’ala dan kerana ianya juga dilarang di dalam hadist di atas .

Namun , bagi kaum wanita yang mempunyai hormon yang kuat sehingga menyebabkan banyak bulu yang tumbuh di sekitar bahagia muka , tangan dan kaki dan menyebabkan seseorang wanita itu malu dan rendah diri kerana ianya merupakan perkara yang tidak normal , maka di saat itu TIDAK MENGAPA jika dilakukan proses menghilangkan dan mencukur bulu-bulu tersebut . Dan ini tidak dianggap mengubah ciptaan Allah Ta’ala bahkan ialah termasuk di dalam bab berubat dan mendapatkan rawatan .

HARUS dicukur jika bulu kaki wanita itu lebat dan banyak sehingga menyerupai kaum lelaki . HARUS dicukur bulu romanya jika ianya tumbuh secara tidak normal dan memalukan wanita itu dan HARUS pula digunting sedikit kening dan dibetulkan jika kening yang tumbuh itu panjang dan menyebabkan wanita itu merasa rendah diri .

Adapun jika seseorang wanita itu “ saja-saja “ mencukur bulu kaki dan bulu roma serta kening mereka tanpa ada sebab-sebab yang diharuskan oleh syarak dan tanpa sebab untuk merawat ( setelah disahkan oleh doktor yang amanah bahawa itu adalah penyakit ) maka di saat itu TIDAK ADA SEBAB UNTUK WANITA ITU MENCUKUR BULU-BULU ROMA DAN BULU-BULU KAKINYA !!! .

0 comments:

Catat Ulasan

Terima kasih sudi tinggalkan komen.